Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Himmelsdalen"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Himmelsdalen"
Författare: Marie Hermanson
Format: Inbunden
Antal sidor: 388
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Copyrightår: 2011
 
Baksidetext:
Himmelsdalen är en idyll. Vattendragen är rena och luften är klar. Restaurangen serverar nyfångad fisk och personalen tar väl hand om dig. Här kan man vila ut och bli sig själv igen.
Hit kommer Daniel för att hälsa på sin tvillingbror Max, och när Max ber Daniel att byta plats med honom några dagar ger han slutligen med sig. En kort tid på ett naturskönt hälsohem är väl ingen fara?
Men dagarna går och Max kommer inte tillbaka. Och Himmelsdalen är inte alls så trygg som den verkar. Daniel börjar frukta att dalen blir det sista han ser i livet.
 
 
Omdöme:
Att Marie Hermanson är en skicklig författare och berättare råder det inga tvivel om. Texten flyter fint och boken känns lättläst. Dessutom är det lätt att föreställa sig omgivningarna, för Hermansons språk är verkligen målande. Men sedan har vi själva storyn. Den börjar hur bra som helst. Riktigt lovande. Tyvärr tycker jag att det successivt går utför. Storyn har potential men Hermanson utnyttjar den inte till fullo. Med så bra kort på hand kunde utgången varit bättre.
Huvudkaraktären Daniel känns sympatisk, och det är intresset för honom som får mig att läsa vidare, trots att det känns som att det spårar ur någonstans efter halva boken. Men visst - det här är en annorlunda bok (i positiv bemärkelse) som ändå är läsvärd.
 
Mitt betyg: 2/5
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Ojdå, det var ovanligt att läsa något negativt om denna. Ska läsa den någon gång i år :)

    Svar: Ja, jag förstår det. Men jag är inte enbart negativt inställd till den, för den har sina ljusa sidor =)
    CAROLINE

    2014-01-16 | 17:08:23
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.se/
  • Anna säger:

    Jag tyckte att det var en höjdarbok trots att jag egentligen inte är så förtjust i det där med tvillinggrejen.

    Svar: Aha okej, jag tyckte nog mest om just den delen, men det är tur att smaken är olika som man säger :)
    CAROLINE

    2014-01-17 | 12:48:20
    Bloggadress: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: