Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 10 september

Kategori: Top ten tuesday

 
Denna tisdag skall vi i utmaningen Top Ten Tuesday  hos The Broke and the Bookish berätta om tio böcker som vi gärna skulle vilja se som film - i den bästa av världar där bra böcker inte blir "slaktade" av filmer. Därför tänker jag mig helt enkelt att tio superbra böcker skulle bli tio superbra filmer:
 
1. "Vinteräpplen" av Josefine Sundström. En riktigt bra bok som skulle kunna bli en riktigt bra film eller tv-serie.
2. Stephanie Plum-serien av Janet Evanovich. Första boken finns redan som film, men jag vägrar se den just av den anledningen att jag tror att hela bokserien skulle bli totalslaktad.
3. "En man som heter Ove" av Fredrik Backman. Filminspelning av boken är ju redan på G, och jag hoppas innerligt att de väljer rätt skådespelare. Ingen annan än Loa Falkman kan ju spela Ove!
4. Böckerna om Christopher Silfverbielke av Buthler & Öhrlund. Det vore ju jätteroligt om vi fick se psykopaten Silfverbielke på vita duken ;)
5. Shopaholicserien av Sophie Kinsella. Åtminstone första boken finns ju redan som film, men den var ju rent ut sagt skitkass. Jag kunde inte ens se klart den. Men i den bästa av världar skulle filmversionen förstås bli superbra ;)
6. Hammarbyserien av Carin Gerhardsen skulle säkert klå alla Beck- och Wallanderfilmer som finns!
7. 50 shades-böckerna av E L James. Jo, jag vet att en film är på gång även här. Jag blev tyvärr gruvligt besviken på vilka skådespelare som fått huvudrollerna. Det var ju en ren självklarhet att Matt Bomer - inte Charlie Hunnam - skulle spela Mr Grey!
8. "Alla mina systrar" av Judith Lennox. En av de vackraste historiska skildringar jag läst, alltså vore det ju ingen tvekan om att filmen skulle bli bra.
9. "Värdshuset" av Nora Roberts. Tänk om de kunde fånga den romantiska, idylliska stämningen i boken och göra en lika bra film!
10. "Vecka 36" av Sofie Sarenbrant. Ännu en bra bok som borde kunna bli en riktigt bra film... i den bästa av världar!
 
/Carro
 

Kommentarer

  • Jennah säger:

    En man som heter Ove ser jag fram emot, jag visste faktiskt inte att det redan var på g, men jag misstänkte att den skulle komma som film förr eller senare :) shopaholicfilmen syftar ju egentligen till fler än bara just den första boken, har ju lite drag från senare också. Jag tycker de lyckades riktigt bra med den!

    Svar: Filmen är planerad, men jag vet inte hur långt de kommit med rollbesättning osv. Den ska bli spännande att se, i alla fall :)
    CAROLINE

    2013-09-10 | 16:46:14
    Bloggadress: http://bokkatten.blogg.se
  • Carro säger:

    Många av dessa skulle jag också kunna tänka mig skulle kunna bli bra som film! :)

    Svar: Om man garanterat vet att inte filmen kommer slakta boken så är det ju inga bekymmer :D
    CAROLINE

    2013-09-10 | 18:24:41
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Monika säger:

    Loa Falkman? Ja, kanske. Det är inte riktigt så jag sett honom, men det är i alla fall bättre än Robert Gustavsson.

    Svar: När jag läste Ove-boken såg jag hela tiden Loa Falkman framför mig. Jag tycker han är perfekt :)
    CAROLINE

    2013-09-10 | 18:27:11
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/
  • Bokdamen säger:

    Vore inte helt fel att se Silfverbielke men jag vet inte vem jag skulle vilja se i den rollen..:)

    Svar: Nej det vet inte jag heller... det tål att tänkas på!
    CAROLINE

    2013-09-10 | 20:07:07
    Bloggadress: http://bokdamenblog.wordpress.com
  • Lottens Bokblogg säger:

    Vinteräpplen ja. Den skulle nog kunna bli en riktigt bra film! Och Hammarbyserien.

    Svar: Det tror jag också! :D
    CAROLINE

    2013-09-10 | 21:58:56
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com
  • Zelly säger:

    Åh Matt Bomer var verkligen mitt förstahandsval till Christian Gray, han hade varit perfekt, var verkligen honom jag såg framför mig när jag läste böckerna. Så denne Charlie är jag minst sagt besviken på att han fick rollen.

    Svar: Jag är också mycket skeptisk till Hunnam, men vi får väl hoppas att de som bestämmer vet vad de gör... Men man kan ju undra ;)
    CAROLINE

    2013-09-14 | 21:17:24
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: