Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Stolthet och fördom"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Stolthet och fördom"
Originalets titel: "Pride and Prejudice"
Författare: Jane Austen
Format: Flexband
Antal sidor: 462
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Copyrightår: 2011 (Originalutgåvan publicerades år 1813)
 
Baksidetext:
"Det är en allmänt vedertagen sanning att en ogift man försedd med en hygglig förmögenhet måste vara i behov av en hustru.
Hur lite man än vet om en sådan mans känslor eller uppfattningar då han flyttar till trakten är denna övertygelse så grundmurad hos familjerna i omgivningen att han blir betraktad som rättmätig egendom för någon av deras döttrar."
 
Förlagets beskrivning:
"Stolthet och fördom" är en av de där riktigt mäktiga kärleksromanerna som man kan läsa gång på gång. Berättelsen om hur Elizabeth Bennet och den svåråtkomlige mr Darcy på kringliga vägar kantade av förvecklingar och högmod långsamt närmar sig varandra hör till litteraturhistoriens verkliga höjdpunkter. Med sitt rika och engagerande persongalleri och med sin subtila humor har romanen inspirerat och fängslat otaliga läsare världen över och fortsätter att göra så. 
 
 
Omdöme:
Jag har två erkännanden att göra. För det första kan jag inte minnas huruvida jag har läst den här boken förut eller ej. Jag vill nämligen minnas att vi blivit "tvingade" att läsa denna historia i skolan, både på svenska och engelska, men jag kan faktiskt inte dra mig till minnes den exakta handlingen, karaktärerna eller något annat. För det andra bävade jag lite grann för att läsa "Stolthet och fördom". Eftersom den räknas som en klassiker hade jag väntat mig en högtravande och framförallt seg och tråkig historia. Då kan man ju undra varför jag ens bryr mig om att läsa en bok som jag har sådana låga förväntningar på. Orsaken är att den helt enkelt blev vald till månadens bokcirkelbok.
Döm då om min förvåning när jag blev Austen-frälst redan under första kapitlet! Man kastas direkt in i berättelsen som inte en enda gång under sina närapå femhundra sidor ens är i närheten av tråkig. Det finns ett naturligt driv i Austens sätt att berätta, och jag är stormförtjust både i hennes ironiska och sarkastiska humor och i hennes fantastiska karaktärer. Språket är verkligen målande - och inte alls högtravande - och får mig att med ett leende på läpparna sluka hela boken snabbare än jag någonsin kunnat föreställa mig. Nu funderar jag självklart på vilket av Austens övriga verk jag ska läsa nästa gång - något som kändes helt främmande för bara några dagar sedan.
Tack Sofie för att du valde den här underbara boken till vår nästa bokcirkeltträff!
 
Betyg: 4/5
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Zelly säger:

    Jag har denna hemma i bokhyllan, blev dock lite avskräckt av just Jane Austen då jag tidigare i år läste hennes Persuasion som var en supertråkig bok. Men jag ska ge henne en chans till ändå.

    Svar: Då ska jag passa mig för Persuasion :)
    CAROLINE

    2013-09-09 | 21:35:47
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/
  • Julia säger:

    Emma , du måste helt klart läsa Emma härnäst!
    Förnuft & känsla är också bra men att läsa den direkt efter Stolthet & Fördom kan göra en besviken. Jag vet att jag blev det i alla fall.

    Svar: Då ska jag läsa Emma! Tack snälla för tipset!!
    CAROLINE

    2013-09-10 | 18:01:03
    Bloggadress: http://bookclubben.wordpress.com
  • Carro säger:

    Vad kul att du gillade den :) Den fick mig nästan att komma över min "rädsla" för klassiker, alltså att de är så torra och tråkiga

    Svar: Ja, nu vågar jag nog prova någon mer klassiker, tack vare Austen!
    CAROLINE

    2013-09-10 | 18:37:34
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Helena, MsHisingen säger:

    Mansfield Park är också bra. Håller med Zelly ovan, Pesuasion var inte någon vidare rolig läsning.

    Svar: Okej, tack för tips. Tror det får bli "Mansfield Park" eller "Emma" nästa gång jag läser Austen.
    CAROLINE

    2013-09-16 | 19:46:29
    Bloggadress: http://mshisingen.blogspot.se
  • Anna A säger:

    Älskar allt vad Austen heter så rekommenderar verkligen att fortsätta läsa.

    Svar: Har blivit tipsad om "Emma", så den ska jag läsa. "Persuasion" har jag däremot hört ska vara den sämre av böckerna, så den kanske jag ska låta bli, eller vad säger du?
    CAROLINE

    2013-10-23 | 11:42:40
    Bloggadress: http://annasbokprat.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: