Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 22 oktober

Kategori: Top ten tuesday

 
Denna tisdag i Top Ten Tuesday  hos The Broke and the Bookish skall vi nämna tio bokkaraktärsnamn som vi älskar. Oj så svårt! Jag inser att det finns ytterst få karaktärer som jag gillar på grund av deras namn, utan det är ju deras personligheter jag tycker om. Men okej, vi gör ett försök att rikta in oss på namnen:
 
1. Christopher Silfverbielke i Buthler & Öhrlunds böcker. Säga vad man vill om själva karaktären, men namnet passar ju honom perfekt!
 
2. Ove i Fredrik Backmans "En man som heter Ove". Jag kan inte tänka mig att Ove skulle kunna heta något annat än just Ove. Ett perfekt namn för karaktären!
 
3. Hervor i Marianne Cedervalls böcker om Mirjam och Hervor. Just Hervor är ju ett udda namn på en mycket udda - men älskvärd - karaktär.
 
4. Augustin Madrid i Denise Rudbergs elegant crime-böcker. Jag kan inte motstå varken honom eller namnet.
 
5. Mormor Mazur i favoriten Janet Evanovich serie om Stephanie Plum. Det gäller samma som för Ove. Något annat namn är liksom inte tänkbart!
 
6. Ella och Josefin i "Glappet" av Christina Herrström. Det tog mig ett par år att inse det, men här symboliserar namnen faktiskt någonting. De är två nästan vuxna kvinnor i en värld där männen styr och ställer som de behagar och kvinnorna får helt enkelt underkasta sig. Ella är den intellektuELLA och Josefin är FIN.
 
Vilka karaktärers namn gillar ni lite extra mycket?
/Caroline
 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Ella och Josefin var ju riktiga höjdarnamn :)

    Svar: De är ju inte så ovanliga, men det gick upp ett ljus för mig när jag insåg att namnen symboliserar något.
    CAROLINE

    2013-10-22 | 15:47:54
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.se/
  • Lottens Bokblogg säger:

    Ove hade jag också med:-)
    Funderade på Augustin men jag velar mellan att gilla det namnet och inte göra det...

    Svar: Ove är ju självklar :) Jag förstår om du inte är helt förtjust i Augustin, det var inte jag heller till en början, men nu har jag lärt mig att tycka om namnet!
    CAROLINE

    2013-10-22 | 20:07:08
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här: