Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 15 oktober

Kategori: Top ten tuesday

 
På tisdagar anordnar The Broke and the Bookish utmaningen Top Ten Tuesday. Denna gång skall man lista topp tio böcker som man blivit "tvingad" att läsa, antingen av lärare, vänner eller bloggare etc.
Mina tio, som levereras helt utan inbördes ordning, är böcker som min gymnasielärare i svenska (hon var helt suverän!) "tvingade" oss elever att läsa:
 
1. "Slumpvandring" av Majgull Axelsson
En berättelse om tre generationers kvinnor, som jag aldrig hade läst om jag inte vore tvingad i skolan. Tack och lov att de tvingade oss, för den här gillade jag verkligen! ;)
 
2. "The Great Gatsby" ("Den store Gatsby") av F. Scott Fitzgerald
Förvisso var jag långt ifrån stormförtjust när jag tvingades (av samma lärare som ovan) läsa den här boken, men eftersom det är en riktigt stor klassiker är jag ändå nöjd med att ha läst den...
 
3. "To Kill a Mockingbird" ("Dödssynden") av Harper Lee
Precis samma motivering som ovan.
 
4. "Ondskan" av Jan Guillou
Ännu en bok som jag aldrig fått för mig att läsa om det inte vore för att vi skulle skriva någon slags uppsats om den. Mycket bra bok!
 
5. "Gömda" av Liza Marklund.
Precis samma motivering som ovan.
 
6. "Processen" av Franz Kafka
Den här boken hör till kategorin "minns-inte-så-mycket-men-jag-tror-inte-att-jag-gillade-den-så-värst". Ännu en sån där bok som känns bra att ha läst (även om jag som sagt inte minns så mycket av den...).
 
7. "L'empereur du Portugal" ("Kejsaren av Portugallien") av Selma Lagerlöf
Denna klassiker fick vi läsa på franska, och jag gillade den!
 
8. "En komikers uppväxt" av Jonas Gardell
Enligt mig är detta Gardells bästa bok!
 
9. "Grottbjörnens folk" av Jean M Auel
Jag är tacksam att jag slapp gå miste om denna underbara serie.
 
10. "Singoalla" av Viktor Rydberg
Motiveringen blir samma som för nr. 2,3 och 6.
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Skriva läsa leva säger:

    Oj, vilken engagerad "läslärare". Minns bara att Ondskan var ett lästvång på gymnasiet. Innan minns jag inga lästvång alls... Dåligt minne, eller dåligt läsdisciplinerade läroplaner på nittio-talet?

    Svar: Ja, verkligen. Hon var fantastisk! :D
    CAROLINE

    2013-10-15 | 09:40:00
    Bloggadress: http://skrivalasaleva.wordpress.com
  • Monika säger:

    Dödssynden ja, den kände jag mig också tvungen att läsa. Jag var inte överförtjust...

    Svar: Inte jag heller!!
    CAROLINE

    2013-10-15 | 15:42:59
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.se/
  • Carro säger:

    Den enda jag har läst här är Gatsby och det var faktiskt av egen fri vilja :)

    Svar: Ah okej, själv hade jag aldrig läst den om jag inte var tvungen... kan ju vara därför jag inte gillade den, iofs...
    CAROLINE

    2013-10-15 | 19:13:16
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här: