Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Paganinikontraktet"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Paganinikontraktet"
Författare: Lars Kepler
Format: Pocket
Antal sidor: 561
Förlag: Månpocket
Copyrightår: 2010
Serie: Joona Linna #2
 
Baksidetext:
Generaldirektör Carl Palmcrona hittas hängd i sin paradvåning på Östermalm. Rummet där han hänger är helt omöblerat - det finns ingenting att klättra på.
Samma dygn påträffas en död kvinna på en fritidsbåt som driver runt i Stockholms skärgård. Hennes lungor är fyllda av bräckt vatten, men det finns inga spår av detta vatten på kläderna eller resten av kroppen. Hon har drunknat på en båt som fortfarande flyter.
 
De båda dödsfallen hade förblivit en gåta om inte kriminalkommissarie Joona Linna hade varit så fruktansvärt envis. Hans oväntade upptäckt blir inledningen på ett hastigt och våldsamt förlopp.
Denna sommar står polisen inför sin farligaste prövning någonsin.
 
 
Omdöme:
Jaha, det här var ju verkligen både spännande och actionfyllt, och det uppskattar jag. Men successivt blir det även så rörigt och osannolikt att jag till slut tappar intresset. Inte blir det bättre av att boken är onödigt lång. Jag är inte heller riktigt förtjust i Keplers sätt att skriva. När en rad händelser ska beskrivas går det ibland så fort att vissa av dessa händelser inte nämns i klartext, utan man får helt enkelt bara förutsätta att de faktiskt har hänt, och jag minns att jag störde mig på precis samma sak när jag läste "Hypnotisören". Även då reagerade jag på den osannolika storyn, och i "Paganinikontraktet" blir det tyvärr ännu värre.
Den så spännande första halvan av boken, och de alldeles lagom långa/korta kapitlen, väger inte på långt när upp det faktum att storyn såsmåningom mynnar ut i en riktigt rörig soppa som aldrig vill ta slut.
 
Mitt betyg: 2/5
 
"Paganinikontraktet" utgör min oktoberbok i Tre på tre-utmaningen.
/Caroline
 

Kommentarer

  • CissiG säger:

    Här tyckte jag tvärtom. Så lustigt det kan va. Läste halva och tyckte den va dööö tråkig SEN blev allt mer spännande....haha så olika man man va.
    Kram Cissi

    Svar: Ja tänk att man kan tycka så olika. För min del gick boken från att vara en stark 4:a till en 2:a...
    CAROLINE

    2013-10-21 | 18:40:36
    Bloggadress: http://cissigrip.blogg.se
  • Zelly säger:

    Jag tycket jättemycket om denna :) Kan dock hålla med om att den var lite för lång, men jag tyckte om den.

    Svar: Jag gillade boken i början, men sedan gick det bara utför, tyckte jag. Den gick från en stark 4:a till en 2:a...
    CAROLINE

    2013-10-23 | 18:52:56
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: