Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Jag försöker hålla mitt löfte

Kategori: Allmänt

Inför det här året gav jag mig själv ett enda bokrelaterat löfte: att bara läsa böcker för mitt eget nöjes skull. Inte läsa bara för att klara en utmaning. Inte tvinga mig att läsa färdigt en "dålig" bok. Utan bara lustläsa, helt enkelt!
 
Under det gångna året har jag hittills brutit mot detta löfte vid ett antal tillfällen. Då handlar det om att jag tvingat mig själv att läsa ut böcker som jag inte alls gillat, bara för att det känns trist att "ge upp". Men livet är för kort för att lägga tid på att läsa "dåliga" böcker. Och nu tänker jag hålla mitt löfte och ge upp en bok för första gången i år, nämligen denna:
 
 
Det är absolut inget fel på den, men den var helt enkelt inget för mig. Jag kom ideligen på mig med att sitta och störa mig på karaktärerna och på handlingen och började redan efter några kapitel längta efter att boken skulle ta slut så att jag kunde läsa något bättre. Därför slår jag nu igen den här boken för gott.
 
/Carro
 

Kommentarer

  • Jenny E. säger:

    Heja dig!
    Jag är precis likadan själv. Har supersvårt att ge upp böcker.

    Tänk vad mycket mer roligt och bra man hade kunnat läsa om man faktiskt gav upp VARJE gång man känner att boken verkligen inte är något för en.

    Svar: Där slog du huvudet på spiken :) Precis så tänker jag!
    CAROLINE

    2013-10-31 | 16:26:32
    Bloggadress: http://jenny.jennytranslation.com/
  • Anna - Annas Bokhörna säger:

    Ajdå! Kan hålla med om att man inte ska lägga tid på dåliga böcker, trots att jag också gör det i mellanåt!
    Jag tänkte snart läsa denna boken, så får väl se om jag tar mig igenom den!

    Svar: Jag vill ogärna ge upp böcker, men med facit i hand finns det 3-4 böcker i år som jag borde gett upp och så hade jag kunnat läsa böcker som jag verkligen vill läsa istället...
    CAROLINE

    2013-10-31 | 18:46:04
    Bloggadress: http://annasbokhorna.blogspot.se/
  • Zelly säger:

    Livet och tiden är verkligen för kort för att läsa "dåliga böcker" eller böcker man inte alls fastnar för. att tvinga sig att läsa kan ju förstöra ens flyt samt läsning en del så då är det bättre att slå igen en bok helt enkelt.

    Svar: Ja precis så försöker jag resonera. Bättre att lägga boken åt sidan om man inte gillar den.
    CAROLINE

    2013-10-31 | 20:42:49
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/
  • Mia Eggimann säger:

    Den var inte så himla bra heller.
    Mia

    Svar: Tack! Det var skönt att höra!!
    CAROLINE

    2013-10-31 | 20:47:49
    Bloggadress: http://miaeggimann2.blogspot.se/
  • Carro säger:

    Jag borde också bli bättre på att nöjesläsa.. Just nu läser jag en bok med en väldigt långsam takt och ett kapitel i taget, just för att jag inte gillar den, men det går framåt ;) Jag vill helst inte ge upp någon bok. Trots att man nog stundtals borde. Det finns ju så himla mycket bra där ute som är roligare att upptäcka!

    Svar: Jag vill inte gärna heller ge upp böcker (mest för att det känns som att man läst ett antal sidor "i onödan"), men nu ska jag försöka bli bättre på det!
    CAROLINE

    2013-10-31 | 20:48:11
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Malin säger:

    Ibland är det helt enkelt det bästa man kan göra.

    Svar: Ja det känns så. Istället för att bara sitta och störa sig så är det bättre att lägga boken åt sidan. Det finns ju så många bra böcker, så varför läsa annat än de bästa ;)
    CAROLINE

    2013-10-31 | 21:18:38
    Bloggadress: http://bokrecensionernu.blogspot.se
  • Helena, MsHisingen säger:

    Det borde jag ha som löfte nästa år, läser alltid ut mina böcker... :(

    Svar: Man vill ju gärna göra det, oavsett kvalitet. Men jag ska försöka att fortsätta hålla detta löfte...
    CAROLINE

    2013-11-03 | 12:00:58
    Bloggadress: http://mshisingen.blogspot.se

Kommentera inlägget här: