Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Hjärta av jazz"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Hjärta av jazz"
Författare: Sara Lövestam
Format: Inbunden
Antal sidor: 297
Förlag: Piratförlaget 
Copyrightår: 2013
 
Baksidetext:
"Jag var bara en pojk första gången jag tog tåget till Stockholm, och det var nittonhundrafyrtiotvå."
Den rynkige mannen drar munnen till ett clownleende. Han heter Alvar Svensson, och en gång spelade han med Povel Ramel. På riktigt.
 
Steffi Herrera går i Björkeskolan så lite som möjligt. Där är hon en horunge och drottningarna Karro och Sanja härjar fritt. Men i mp3-spelaren finns Povel Ramel, med snäll röst och ord som är roliga. Hon kan alla hans texter, nästan, och snart kan hon spela walking bass till de flesta av hans låtar. En dag när hon passerar ålderdomshemmet hör hon välbekant musik strömma ut ur ett fönster...
 
Alvars berättelse i rummet med vevgrammofinen är en vild jitterbugg på Nalen. Den är budcyklar på Stockholms gator, mörklagda fönster och flickor man knappt vågade titta på. Och så jazzen, som enligt vissa var värre en kriget. När den gamle mannens minne kraschar rätt in i tonåringens verklighet, förändrar det båda deras liv.
 
 
Omdöme:
Så var det då min tur att läsa denna kritikerrosade roman av Sara Lövestam. Och vilken vacker historia hon bjuder på! Ordet "vacker" är ständigt återkommande när jag för mig själv försöker sätta ord på mina känslor för den här boken. Men den är just vacker, och den väcker så många känslor hos mig. Jag blir rent ut sagt skitförbannad på alla mobbare som finns där ute, och på alla dumma syskon och på dumma människor i allmänhet. Och precis lika fascinerad och lycklig blir jag över den vänskap som uppstår mellan femtonåringa Steffi och snart nittioåriga Alvar. De förenas i sitt brinnande intresse för musiken och Lövestam får det hela att kännas helt igenom äkta.
Ibland saknar jag dock något. Jag skulle vilja ha lite fylligare handling, och gärna lite mer fart. Men visst duger det precis så här också. Det är ju så vackert. En vacker bok som berör.
Min första bekantskap med Lövestam har helt klart givit mig mersmak!
 
Mitt betyg: 3/5
 
/Caroline
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: