Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Enkät inför helgen

Kategori: Enkäter och listor

För ett tag sedan såg jag en helgenkät hos Monika, som i sin tur sett den hos C.R.M. Nilsson. Den passar bra så här inför helgen, så jag tänkte mig att jag "lånar" den:
 
Vad ska du läsa i helgen?
Planen är att jag ska ta mig an oktoberboken i Tre på tre-utmaningen, dvs "Paganinikontraktet" av Lars Kepler.
 
Hur ser den perfekta lässtunden ut?
När jag i lugn och ro, utan tider att passa, får slå mig ner i soffan med en riktigt, riktigt bra bok. Helst ska det vara mörkt, regnigt och ruskigt ute, och så eldar jag gärna i kaminen och tänder en massa levande ljus. Om man dessutom kan brygga sig en kopp caffe machiato så vore ju lässtunden alldeles perfekt!
 
Din bästa lässtund förra veckan?
När jag satt uppe på natten för att vända på dygnet inför nattjobb. Det var precis knäpptyst runtomkring mig, och det var riktigt mysigt att sitta där och läsa i de levande ljusens sken.
 
Hur många timmar i veckan tillbringar du egentligen i böckernas värld?
Oj, på rak arm har jag ingen aning. Vissa dagar blir det ingenting läst överhuvudtaget, medan jag kan sitta flera timmar i sträck en annan dag. Kanske, men nu gissar jag bara, landar jag på 7-10 timmar/vecka.
 
Var läser du aldrig?
I bilen eller på bussen, för då blir jag vansinnigt åksjuk...
 
Vad läser du aldrig?
Jag läser aldrig, eller åtminstone ytterst sällan, science fiction, självbiografier och självhjälpsböcker.
 
Vilken är din favoritbokhandel?
Förvisso har jag inte varit där på säkert 2-3 år, så det kan ju hända att det ändrat sig, men Bokia som ligger i Överby köpcentrum i Trollhättan är en fysisk bokhandel utöver det vanliga. Man får verkligen läslust när man går in dit! På nätet handlar jag helst på Bokus, för att jag gillar hemsidan så mycket mer än Adlibris's.
 
Du får 300 kr att handla böcker för. Vad köper du?
Det skulle nog bli en inbunden bok, "Bara tre kan leka så" av Denise Rudberg, och två pocketböcker, "Du går inte ensam" av Mari Jungstedt samt "Sjöjungfrun" av Camilla Läckberg. Oj, det blev visst svenska deckare för hela slanten! :)
 
Vilken aktuell bok skulle du inte läsa ens om du fick den gratis?
"De odödligas regler" av Julie Kagawa lockar mig inte det minsta.
 
Vilken ännu ej utkommen bok längtar du mest efter just nu?
Lätt! "Takedown Twenty" av Janet Evanovich som kommer i mitten av november.
 
/Caroline
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: