Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"En man som heter Ove"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "En man som heter Ove"
Författare: Fredrik Backman
Antal sidor: 348
Förlag: Bokförlaget Forum
Copyrightår: 2012

Baksidetext:
Ove är 59. Han kör SAAB. Trots att han avsattes som bostadsrättsföreningens ordförande för flera år sedan (i det som Ove själv bara minns som "statskuppen") är han fortfarande kvarterets vresige ordningsman.
 
Men när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmenade historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.
 
 
Mitt omdöme:
Det här är en vacker och varm historia som verkligen lyckades beröra mig. Under läsningen blev det både skrattattacker och faktiskt en och annan tår att blinka bort. Backman har en alldeles egen, unik stil och en fantastisk humor. Och även om humorn får stor plats i berättelsen, finns där också en stor portion allvar och en hel del tänkvärdheter. Karaktärerna är ytterst trovärdiga och hela historien mycket välskriven. Man kan inte annat än att ta den här boken till sitt hjärta, och jag tror att jag sent kommer glömma den. Den lämnade ett stort tomrum efter sig när den var utläst, och jag ser redan fram emot att läsa kommande böcker av Backman. Jag hoppas verkligen att det blir många!
 
Mitt betyg: 5/5
 
Till helgen ska den här boken avhandlas med bokklubbsgänget. Det ska bli intressant att se om de andra älskade den här boken lika mycket som jag gjorde!
 
/Carro
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: