Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Nattfåk"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Nattfåk"
Författare: Johan Theorin
Format: Pocket
Antal sidor: 384
Förlag: Månpocket
Copyrightår: 2008
 
Baksidetext:
När den storm som kallas fåken drar in över Öland gör man bäst i att hålla sig inne. Vindarna kommer från norr med is, snö och dimma och drar med sig allt i sin väg.
Åluddens stora gård har stått öde och igenbommad vid en automatiserad fyrplats i många år. Det sägs att trähusen är byggda av timmer från skepp som gått under i fåken. Till slut får gården nya ägare. Katrine och Joakim Westin har tröttnat på Stockholm och flyttar till Åludden med sina två barn. Westin är erfarna husrenoverare och inte det minsta vidskepliga. Men på hösten när de har flyttat in får de höra den kusligaste sägnen om Åludden: att alla som dött där återvänder till gården varje jul.
 
 
Mitt omdöme:
Efter att jag läst den här boken tar Johan Theorin ett steg uppåt på min lista över läsvärda författare. "Nattfåk" är både mer välskriven och spännande än "Skumtimmen" (som jag tyckte var okej, men inget märkvärdigt).
Den här gången tycker jag att miljöerna utmärkt väl skildrade, och jag fryser ända inne i märgen när Theorin beskriver hur fåken drar fram över den öländska kusten. Och jag får tillochmed gåshud emellanåt - så spännande och kuslig är den här historien! Theorin kan verkligen konsten att fängsla läsaren och bibehålla spänningen genom hela boken.
Det som saknas är det där "lull-lullet" runt omkring som jag är så förtjust i. Det här är mest pang på rödbetan, vilket iochförsig också har sin charm. Dock är det några frågor som fortfarande saknar svar när boken är utläst, och det är väl främst det som drar ner betyget något för denna i övrigt så välskrivna deckare.
 
Mitt betyg: 4/5
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Freja säger:

    Jag är mycket förtjust i Theorins ölandsböcker, men allra bäst hittills är hans Sankta Psyko, den var otroligt bra!

    Svar: Jag ser fram emot att läsa "Sankta Psyko", har hört så mycket gott om den...
    CAROLINE

    2013-06-29 | 20:07:06
    Bloggadress: http://frejareddevil.wordpress.com
  • Monika säger:

    Jag älskade Nattfåk. De andra om Öland tyckte jag inte riktigt så mycket om och Sankta Psyko har jag inte läst än, men den står här och väntar.

    Svar: Nästa gång jag läser Theorin blir det väl "Blodsläge". Vi får se vad jag tycker om den...
    CAROLINE

    2013-06-30 | 10:22:24
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com
  • Zelly säger:

    Jag läste hans Skumtimmen för nåt år sedan men tyckte den var så där, har inte gett han någon ny chans sen dess. men syster som älskar hans böcker säger att jag borde prova på någon mera bok.

    Svar: Jag tyckte att "Nattfåk" var betydligt bättre än "Skumtimmen", som jag inte var särskilt imponerad av...
    CAROLINE

    2013-06-30 | 12:36:20
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/
  • Vargnatts bokhylla säger:

    Jag läste Nattfåk som första bok av honom och fastnade verkligen för den. Sedan har jag läst Skumtimmen också som var bra men inte sådär superbra som Nattfåk. Ska bli intressant sen när man fortsätter med hans andra böcker och se hur de är :)

    Svar: Jag tycker som du, att Skumtimmen inte alls var lika bra som Nattfåk. Ska bli intressant att se vad jag tycker om hans andra böcker...
    CAROLINE

    2013-06-30 | 17:22:59
    Bloggadress: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se

Kommentera inlägget här: