Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Inferno"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Inferno"
Originalets titel: "Inferno"
Författare: Dan Brown
Antal sidor: 542
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Copyrightår: 2013
Serie: Robert Langdon #4
 
Baksidetext:
Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, vaknar mitt i natten i en sjukhussäng med blixtrande huvudvärk. Han har ingen om var han befinner sig, inte heller vad som hänt honom de senaste dygnen. Bara några timmar senare utsätts han för ett attentat och tvingas fly handlöst tillsammans med kvinnan som vårdat honom, Sienna Brooks. I sin kavaj upptäcker han ett oroväckande föremål...
Allteftersom Langdon börjar förstå vad som hänt växer en bild av ett fruktansvärt hot fram - skapat av ett geni vars fixering vid världens undergång bara kan mäta sig med hans kärlek till ett av de mest fascinerande litterära mästerverk som någonsin skrivits - Dantes mörka poem Helvetet.
Under en vild jakt genom Florens myllrande och historiefyllda gator, palats och lönngångar inser Langdon att han i en kamp mot klockan är tvungen att lösa de gåtor som de mystiska föremålet innehåller - innan inferno utbryter...
 
 
Mitt omdöme:
"Inferno" bjuder in läsaren till en storskalig skattjakt i sann Dan Brown-anda. Jag har tyckt om de andra böckerna om Robert Langdon, och jag gillar den här också. Dock är historien fullspäckad med så mycket fakta att det faktiskt blir för  mycket, och all fakta levereras inte alltid på ett sätt som känns riktigt naturligt. Dessutom tar historien så många vändningar att jag snart blir alldeles bortkollrad. MEN, när jag väl återfått greppet om alla händelser, så njuter jag av den här läsningen. Dan Brown är, som vi ju vet sedan tidigare, mer eller mindre ett geni, och han kan det här med att skriva böcker och hålla spänningen uppe. Jag fascineras dessutom av bokens tema - det faktum att människorna faktiskt överbefolkar jordklotet.
Om det kommer fler böcker om Langdon skulle jag önska att Brown varierade sig lite när det kommer till handlingen. Han kör med samma koncept varje gång, och jag är inte säker på att det fungerar i ännu en bok...
 
Mitt betyg: 4/5
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Nilmas Bokhylla säger:

    Har läst typ 100 sidor och än så länge är den bra :D Får se vad jag tycker sen!

    Svar: Ja det ska bli spännande att läsa din recension. Alltid kul att läsa andras recensioner av böcker som man själv också läst :)
    CAROLINE

    2013-06-07 | 16:51:42
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
  • Zelly säger:

    Jag fick denna för ca en vecka sedan, ser så mycket fram emot att läsa den :) nu måste jag läsa ett par andra böcker innan men denna ska jag snart ta tag i :)

    Svar: Jag föll rent ut sagt pladask för den här boken! Sååå bra!
    CAROLINE

    2013-06-09 | 21:11:35
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: