Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Den femte årstiden"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Den femte årstiden"
Författare: Mons Kallentoft
Antal sidor: 456
Förlag: Pocketförlaget
Copyrightår: 2011
Serie: Malin Fors #5
 
Baksidetext:
Det är tidigt i maj som den unga barnfamiljen på skogspromenad utanför Linköping hittar det svårt sargade liket. Det är otäckt välbevarat och spåren efter tortyr på kvinnokroppen är bara alltför tydliga. Kriminalinspektör Malin Fors tycker sig omedelbart se likheter med fallet Maria Murvall, den unga kvinna som hittades våldtagen och brutalt misshandlad i skogen för flera år sedan och som sedan dess varit okontaktbar där hon sitter inspärrad på Vadstena sjukhus. Av en slump träffar Malin en psykolog från S:t Lars i Lund som berättar om ett liknande fall, och plötsligt tycks Maria bara vara en pusselbit i något mycket större. Men vad är det som är så fruktansvärt att det inte går att tala om?
Malin, som länge varit besatt av att få veta vad som hände Maria, är fast besluten att ta reda på sanningen, oavsett vart det kan föra henne.
 
 
Mitt omdöme:
Det är med blandade känslor och åsikter jag läser denna femte bok om Malin Fors. För att vara en Kallentoft-deckare är själva storyn oväntat spännande och oväntat mycket i fokus för berättelsen. Om jag ska vara petig kan jag visserligen tycka att den är lite för overklig, men så kanske det måste bli när den upphaussade Maria Murvall-gåtan äntligen ska få en lösning. Malins alkoholproblem och hennes ständiga flykt från sig själv är något mer nedtonad nu än tidigare, tack och lov. Men ändå upplever jag Malin som en så jobbig karaktär att jag knappt orkar läsa om henne i ännu en bok. Dessutom har jag svårt för Kallentofts sätt att skriva. Som vanligt ger han de döda en röst, och hans beskrivningar av miljöer och personer är rent ut sagt så flummiga att jag inte ens orkar ta dem till mig. Men om jag väger samman bokens för- och nackdelar slutar den ändå på ett medelmåttigt betyg.
 
Mitt betyg: 3/5
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Hmm, det här inlägget måste jag ha missat. Jag har precis läsa ut denna och jag får nog säga att jag håller med dig :) Malin är en otroligt jobbig person och de där döda önskar jag bara kunde hålla tyst. Men spännande var det :)

    Svar: Ska bli kul att läsa din recension!
    CAROLINE

    2013-06-27 | 11:05:20
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com

Kommentera inlägget här: