Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 9 juli

Kategori: Top ten tuesday

 
Hos The Broke and the Bookish har det blivit dags för en ny Top Ten Tuesday. Denna vecka skall vi lista de tio bästa eller sämsta filmerna som baseras på böcker. Jag väljer att lista de tio bästa:
 
1. Harry Potter-filmerna. Jag gillade särskilt den första filmen och tycker verkligen att den gjorde boken rättvisa.
2. "En dag". En sällsynt lyckad filmatisering av en mycket bra bok. De har verkligen lyckats fånga rätt känsla!
3. "En prinsessas dagbok". Nu var det ju en hel massa år sedan jag läste boken och såg filmen, men jag gillade båda.
4. "Hypnotisören". Det här är ett sådant där sällsynt fall där filmen tillochmed är bättre än boken. Boken tyckte jag var högst medioker, och filmen riktigt bra.
5. "Män som hatar kvinnor" och resten av Milleniumtrilogin. Böckerna är ju såå bra och filmerna likaså!
6. "Bridget Jones dagbok". Bokvarianten är underbar, och filmen är inte dum den heller.
7. "Da Vinci-koden". Filmen gör inte boken riktig rättvisa, men jag tycker ändå att filmen är riktigt bra.
8. "Grottbjörnens folk". Förvisso var det evigheter sedan jag läste boken och såg filmen, men jag vill minnas att jag gillade båda.
9. "En komikers uppväxt". Jag tyckte mycket om boken och filmen var helt okej.
10. "Grabben i graven bredvid". En lättsam bok och en lättsam film. Bra båda två.
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Carro säger:

    Tänkte också ta med En prinsessas dagbok. Kunde alla repliker i mina yngre dagar ;)

    Svar: Ja, det var tider det ;)
    CAROLINE

    2013-07-09 | 18:45:30
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Monika säger:

    Jag tyckte nog också att Hypnotisören vann på att filmas. Den blev lite tajtare och inte så seg i mitten. Och var det inte ett helt litet sidospår som försvann i filmen?

    Svar: Jag minns inte boken så värst bra, förutom att jag tyckte att den var seg, men du har säkert rätt. Hursomhelst gillade jag filmen mer än boken!
    CAROLINE

    2013-07-09 | 18:53:11
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com
  • Gia - Bokfrossa säger:

    Harry Potterfilmerna är underbara och den första är min favorit med. Jag älskar hur de har lyckats behålla stämningen från böckerna och blir alltid alldeles rörd när Harry får julklappar för första gången.

    Svar: Håller med! Första filmen gjorde mig verkligen inte besviken!
    CAROLINE

    2013-07-09 | 20:02:27
    Bloggadress: http://bokfrossa.wordpress.com/
  • Zelly säger:

    Härlig blandning, håller med flertalet av dessa :)

    Svar: Kul att höra :)
    CAROLINE

    2013-07-09 | 20:57:47
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: