Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 16 juli

Kategori: Top ten tuesday

 
Då var det tisdag igen, och hos The Broke and the Bookish har det blivit dags för en ny Top Ten Tuesday. Denna gång skall vi lista tio författare som vi tycker förtjänar ett större erkännande ("more recognition", låter dumt på svenska, tycker jag). De författare jag räknar upp kanske förvisso är erkända, men jag skulle önska att de fick långt mycket större framgång!
 
1. Josefine Sundström. Efter att läst "Vinteräpplen" tycker jag att fler - helst alla - borde läsa Sundströms böcker!
2. Denise Rudberg. En av mina favoritförfattare som skriver tvättäkta feel-good och vars böcker gör mig lycklig.
3. Judith Lennox. Hennes historiska familjeromaner brukar utspela sig på 1800-talet eller tidigt 1900-tal, och jag har gillat dem alla.
4. Jenny Leeb. Här snackar vi en duktig chick lit-författare som inte fått så stora framgångar som hon kanske förtjänar.
5. Christina Herrström. Främst har jag läst hennes ungdomsböcker och verkligen tokälsat både "Glappet" och "Ebba & Didrik". Såå himla bra böcker!
6. Janet Evanovich. Ännu en favoritförfattare som är stor i USA, men som förtjänar långt större framgångar här i Sverige.
7. Tracy Chevalier. Även Chevalier skriver, liksom Lennox, historiska romaner, men med en helt annan vinkling. Detta går också hem hos mig.
8. Emma Hamberg. En skicklig, svensk författare vars "Mossvikenfruar", "Brunstkalendern" och "Baddaren" imponerat på mig.
9. Jonas Moström. En svensk deckarförfattare vars kriminalromaner om kommissarie Johan Axberg verkligen förtjänar större framgång.
10. Majgull Axelsson. Jag har läst bland annat "Slumpvandring" av Axelsson och tyckte väldigt mycket om den. Jag ska absolut läsa fler böcker av henne.
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Lottens Bokblogg säger:

    Jag hade också med Majgull Axelsson!
    Här fanns flera jag ju faktiskt läst som Moström, Rudberg och Hamberg. Vinteräpplen ligger nerladdad till min platta, den ska jag läsa snart!

    Svar: Kul att du läst dem! Och "Vinteräpplen" måste du se till att läsa riktigt snart :)
    CAROLINE

    2013-07-16 | 11:18:34
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com
  • Gia - Bokfrossa säger:

    Där var det många jag inte känner till tidigare. Majgull Axelsson står på min läslista men resten måste jag kika närmre på :)

    Svar: Ja det tycker jag ;)
    CAROLINE

    2013-07-16 | 12:40:22
    Bloggadress: http://bokfrossa.wordpress.com/
  • Monika säger:

    Jonas Moström och jag kommer inte riktigt överens längre, jag har funderat på att göra slut men köpte i alla fall Stryparen för ett tag sedan.

    Svar: Jag har iofs inte läst så många böcker av Moström, men jag har funderat på varför hans böcker inte fått större uppmärksamhet.
    CAROLINE

    2013-07-16 | 14:20:06
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com
  • Carro säger:

    Josefin Sundström har jag varit nyfiken på ett tag nu :)

    Svar: Tycker absolut du ska ge henne chans! Jag hoppas att hon kommer ut med mååånga fler böcker.
    CAROLINE

    2013-07-16 | 20:17:12
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här: