Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Mörker, ta min hand"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Mörker, ta min hand"
Originalets titel: "Darkness, Take My Hand"
Författare: Dennis Lehane
Format: Inbunden
Antal sidor: 518
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Copyrightår: 1996
Serie: Kenzie & Gennaro #2
 
Baksidetext:
Privatdetektiverna Patrick Kenzie och Angela Gennaro åtar sig att skydda sonen till en känd psykiatriker som av misstag verkar ha retat upp Bostons maffia, och därför fått ta emot ett antal hotelser. Snart står det klart att hoten inte kommer från maffian, utan istället leder spåren åt ett än mer skrämmande och samtidigt osannolikt håll: en seriemördare som sitter fängslad sedan tjugo år tillbaka.
 
Plötsligt inträffar en rad ohyggliga mord där offren blir grymt torterade. När Patrick Kenzie och Angela Gennaro gräver djupare i saker upptäcker de flera likheter med tidigare olösta fall och att mördaren är någon som kretsar kring dem, och som känner till deras förflutna. Någon som leker med dem och ser dem som sina nästa offer.
 
 
Mitt omdöme:
Efter att ha stiftat bekantskap med Dennis Lehane när jag läste "En drink före kriget", blev jag faktiskt imponerad. Jag fastnade för Lehanes rappa repliker och lite dråpliga språk. Dock imponeras jag inte lika mycket av "Mörker, ta min hand". Det som börjar som en välskriven och rafflande spännande historia blir tyvärr bara rörigare och rörigare och alltmindre trovärdig i en hisnande takt. I samma takt sjunker betyget flera nivåer. Dessutom saknar jag de där rappa replikerna, som jag nu kommit att förknippa med Lehane, även om de finns där i viss mån.
Nja, det blev nog ett steg tillbaka för Dennis Lehane, men jag kommer inte desto mindre ge tredje boken i serien en chans.
 
Mitt betyg: 2/5
 
/Carro
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: