Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Bokbloggsjerka 12-15 juli

Kategori: Bokbloggsjerka

 
 
Hos Annika hittar vi en färsk Bokbloggsjerka  att delta i. Frågan lyder: Känner du till en karaktär i en bok som har fått ett annat namn i filmatiseringen av densamma? Vad tycker du i så fall om det?
 
Nja, det gör jag väl inte direkt. Men jag kommer att tänka på att jag nyligen hört eller läst någonstans att de båda poliserna i böckerna om Pippi Långstrump saknar namn. I filmerna har de ju däremot kallats Kling och Klang. Att detta verkligen stämmer (dvs att de är namnlösa i böckerna) vågar jag inte lova, för det var evigheter sedan jag läste någon Pippi-bok. Någon av er som vet hur det förhåller sig?
 
Ha en fin helg, allihopa!
/Caroline
 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Oj, jag läste mycket Pippi när jag var liten, men jag har inget minne alls av om de där poliserna hette något.

    Svar: Jag har heller inget minne av detta...
    CAROLINE

    2013-07-12 | 10:32:24
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com
  • Ewa K säger:

    Blev så nyfiken att jag var tvungen att dyka mot hyllan med barnböcker . Hittade "Boken om Pippi Långstrump" tryckt 1952. Har ögnat igenom kapitlet där Pippi leker kull med poliserna, men kan inte se att poliserna är namngivna.
    Är det någon som har en nyare utgåva, som kan kolla när namnen Kling och Klang dyker upp?

    Svar: Jag äger tyvärr ingen Pippi-bok, så jag kan inte kolla detta :(
    CAROLINE

    2013-07-12 | 10:39:15
    Bloggadress: http://holavedsbrudar.blogspot.se/
  • Bathtubs of liquor (fd. Howhollowheartandfull) säger:

    Det har jag faktiskt aldrig tänkt på men nu då du säger det...

    Svar: Får nog kolla upp hur det egentligen ligger till :)
    CAROLINE

    2013-07-12 | 11:38:02
    Bloggadress: http://bathtubsofliquor.blogspot.se/
  • Gia - Bokfrossa säger:

    Intressant att de döptes i filmerna medan de fick vara namnlösa i böckerna. Jag minns inte riktigt men fick de mer utrymme i filmerna än i boken eller tyckte någon kanske helt enkelt att det blev mer personligt om de gavs namn?

    Svar: Ja jag har tyvärr ingen aning... Men det måste ju finnas någon vettig orsak, tycker man...
    CAROLINE

    2013-07-12 | 12:07:47
    Bloggadress: http://bokfrossa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: