Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 29 januari

Kategori: Top ten tuesday

 
Hos The Broke and the Bookish går veckans Top Ten Tuesday  ut på att vi ska lista de tio mest frustrerande bokkaraktärerna någonsin. Jag har fem som jag stör mig på:
 
1. Joyce Barnhardt i Stephanie Plum-serien av Janet Evanovich. Joyce är Stephanies ärkerival sedan småskolan, och fortfarande gör hon sitt bästa för att sabotera för Steph. Hon har bland annat lyckats göra slut på Stephanies äktenskap efter bara en kvart, och hon försöker alltid fånga Stehps borgenssmitare och roffa åt sig lönen.
2. Ewert Grens i deckarna av Roslund & Hellström. Ewert är den bittre eremiten till kommissarie som inte låter någon komma honom in på livet, och som bär på en tragisk historia i bagaget. Säga vad man vill om hans humör, men han är en envis och framgångsrik (åtminstone för det mesta) polis.
3. Malin Fors i deckarna av Mons Kallentoft. Visst är Malin en skicklig polis som vill skipa rättvisa till varje pris, men hon har stora svårigheter att hålla sig från alkoholen, och många gånger reagerar och agerar hon både oväntat och obegripligt. Jag vet inte hur många gånger jag tänkt att jag skulle vilja "ruska om henne" lite grann.
4. Elsa Gustavsson i böckerna av Sofi Fahrman. Elsa är småstadstjejen som flyttar till storstan och startar en framgångsrik modeblogg. Jag irriterar mig galet mycket på Elsa. Hon är omogen, impulsiv och egoistisk!
5. Ernst Lundgren i deckarna av Camilla Läckberg. Ernst är polis på Tanumhedes polisstation, och han börjar närma sig pensionen. Har har för länge sedan slagit av på arbetstakten och tar nu varje tillfälle i akt att lata sig på arbetstid. När han väl måste  jobba kör han sitt eget race... som leder till att oskyldiga får sätta livet till i slutändan...
 
Vilka karaktärer irriterar ni er på?
/Caroline
 

Kommentarer

  • Nilmas Bokhylla säger:

    Malin Fors hade jag helt glömt av :/

    2013-01-29 | 12:47:16
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
  • Carro säger:

    Lundgren hade jag glömt, snart inte många karaktärer kvar för mig att gilla hos Läckberg :P

    Svar: Det finns ju ännu en Läckbergpolis att störa sig på, den där Gösta Flygare... Men jag tänkte att jag nöjer mig med Lundgren denna gång!
    CAROLINE

    2013-01-29 | 20:22:06
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Nilmas Bokhylla säger:

    SV: Eller hur? :P

    2013-01-30 | 19:08:09
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: