Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 22 januari

Kategori: Top ten tuesday

 
På bloggen The Broke and the Bookish är det varje tisdag dags för Top Ten Tuesday. Denna tisdag skall vi lista tio miljöer/ställen som vi vill läsa mer om i böcker. Jag nöjer mig dock med fem:
 
1. Sjukhus. Som sjuksköterska måste  jag ju nästan säga att jag vill läsa fler böcker som utspelar sig i sjukhusmiljö. Den bästa och mest trovärdiga serien i sjukhusvärlden är tveklöst Katerina Janouchs böcker om barnmorskan Cecilia Lund.
2. Skaraborg. Här i Skaraborg är vi inte vana vid att böcker utspelar sig här. Dock har jag nyligen läst "Den svarta löparen" av Kristina Appelqvist, och den (och de andra böckerna i samma serie, förstås) utspelar sig närapå runt hörnet. Och framöver vill jag läsa "Fadersmord" av Carina Bergfeldt. Den utspelar sig också här i krokarna.
3. Engelska landsbygden. Sedan jag läste "Karriär och köksbesvär" av Sophie Kinsella, har jag haft en liten förkärlek för just den engelska landsbygden, som ter sig så idyllisk.
4. Överklassens Stockholm. Denise Rudbergs romaner brukar ofta utspela sig i överklassmiljö. Det är mycket glitter, glamour och en hel del översittarfasoner. Jag brukar fullkomligen sluka hennes böcker.
5. Huvudstäder jag besökt. Att läsa "Änglar och demoner" när man nyligen varit i Rom var ju en rolig upplevelse. Senast jag var i en storstad var förra våren, då jag besökte Amsterdam. Vore roligt att läsa en bok som utspelar sig där!
 
Vilka miljöer vill ni oftare träffa på i böckernas värld?
/Caroline
 

Kommentarer

  • Nilmas Bokhylla säger:

    Ah, engelska lantbygden borde jag ha tänkt på :D

    2013-01-23 | 09:48:01
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
  • Sara - Beasbokhylla säger:

    Ja, Skaraborg låter roligt och Appelqvists deckare har jag funderat på ett tag. Är dom bra?

    Svar: Jag har bara läst den första boken i serien än så länge, och den var helt okej (men inte mer än så). Har dock hört att de andra böckerna bara blir bättre och bättre, så jag ska allt se till att läsa dem framöver :)
    CAROLINE

    2013-01-23 | 12:52:09
    Bloggadress: http://beasbokhylla.blogg.se

Kommentera inlägget här: