Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Tematrio - Klassiker

Kategori: Tematrio

Ny vecka, ny tematrio. Hos Lyrans Noblesser skall vi denna vecka berätta om klassiker vi läst, vill läsa eller vill tipsa om. Och jag får genast erkänna att jag läst alldeles för få klassiker. Det har bara blivit några enstaka genom årens lopp. Här är i alla fall tre av dem: 
 
 
1. "Utvandrarserien" av Vilhelm Moberg. En sommar för ett par år sedan läste jag "Utvandrarna" och "Invandrarna". Emellanåt kändes de riktigt sega och långdragna, men för det mesta fanns ändå ett hyggligt driv så att jag tog mig igenom dem. "Nybyggarna" och "Sista brevet till Sverige" står dock fortfarande olästa i bokhyllan...
2. "Jane Eyre" av Charlotte Brontë. För min del blev denna drygt 160 år gamla klassiker bara halvläst. Jag lånade den på biblioteket och hann inte läsa ut den innan lånetiden gick ut, och det blev aldrig av att jag lånade om den. Men jag vill minnas att jag gillade den - dvs den första halvan! ;)
3. "The great Gatsby" ("Den store Gatsby") av F. Scott Fitzgerald. I fördjupnings-kursen i engelska på gymnasiet läste jag denna bok på orginalspråk. Tyvärr minns jag inte så mycket av den, vilket förstås är synd eftersom den är rankad som en av 1900-talets främsta romaner. 
 
/Caroline
 
 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Utvandrarsviten läste jag när jag var yngre. Väntar på att nya pocketutgåvan skall ha release....då skall den beställas minsann!!

    2013-01-09 | 15:23:45
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Nilmas Bokhylla säger:

    Gatsby tänkte jag läsa innan filmer kommer ut :)

    2013-01-13 | 12:14:39
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: