Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Tematrio - 2012 års bästa

Kategori: Tematrio

Denna vecka handlar Tematrion hos Lyrans Noblesser om de tre bästa böckerna vi läste under 2012.
 
 
1. "Femtio nyanser av honom" av E L James. Anledningen att den här boken får toppa min lista är absolut inte den språkliga nivån (för den ska vi inte ens prata om), utan för att aldrig förr har en bok gjort mig så besatt av att läsa. Jag kunde inte tänka på annat än vad jag skulle prioritera bort för att få tid för just boken. Och om man vågar se bortom den haglande kritiken ("tantsnusk", "mammaporr" och "dålig litteratur"), kommer man märka att där finns en mycket viktig historia om hur långt en människa är beredd att gå för att bli älskad. Och visst är det intressant att en bok som är långtifrån ett litterärt mästerverk ändå kan toppa en årslista?!
2. "Predikanten" av Camilla Läckberg. Denna andra del i serien om Erica Falck slukade jag en varm semesterdag på altanen i somras. "Predikanten" är både vansinnigt spännande och mycket välskriven och välgenomtänkt. Läckberg levererar en perfekt mix av polisarbete/intrig och vardagsliv. Resultatet är fulländat och läsglädjen enorm!
3. "Pepparkakshuset" av Carin Gerhardsen. Första boken i serien om kriminalkommissarie Conny Sjöberg fick mig att inse Gerhardsens storhet. Hennes "Pepparkakshuset" är sällsynt välskriven och framförallt nagelbitande spännande. Och bäst av allt - inte det minsta förutsägbar. Jag är dessutom grymt imponerad av Gerhardsens förmåga att knyta ihop alla lösa trådar på slutet!
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Mia Eggimann säger:

    Vi tycker ju alla olika, jag har inte läst boken av E.L James, men min dotter läser den.
    De första böckerna av Läckberg är jättebra och Gerhardsens böcker helt outstanding, där håller jag i alla fall med dig
    Mia

    Svar: Ja jag är barnsligt förtjust i deckare, och just Läckberg och Gerhardsen är två riktiga favoriter :)
    CAROLINE

    2013-01-15 | 11:08:53
    Bloggadress: http://miaeggimann2.blogspot.se/
  • Carro säger:

    Jag har fortfarande Fifty shades of freedom kvar men tycker att böckerna ändå är helt okej :)
    Läckberg däremot kan jag inte med, även om jag har läst samtliga av någon outgrundlig anledning.. Men det är tur att man tycker olika! :)

    2013-01-15 | 11:56:28
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Mia Eggimann säger:

    Har du inte läst Vivieca Sten,,superbra böcker
    Mia

    Svar: Jag har läst den första och ska läsa de andra också har jag tänkt. Ännu en bra deckarserie att följa!
    CAROLINE

    2013-01-15 | 13:13:10
    Bloggadress: http://miaeggimann2.blogspot.se/
  • Lena säger:

    har läst alla böcker av Läckberg och tycker att dom är okey! Hammarbyserien skall läsas så småningom. Har första boken själv,,,,resten har dottern!

    Svar: Hammarbyserien är helt fantastiskt - den måste du absolut läsa! :)
    CAROLINE

    2013-01-15 | 14:44:12
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Nilmas Bokhylla säger:

    Inte läst något av Gerhardsen än men ska göra det, snaart ;)

    2013-01-16 | 13:08:34
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: