Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

En smakebit på søndag: "Tigerkvinnan"

Kategori: En smakebit på søndag

 
Vid det här laget vet vi att söndagar innebär En smakebit på søndag  hos Flukten fra virkeligheten. För tillfället läser jag "Tigerkvinnan" av Katerina Janouch. Min smakebit kommer från sid. 62:
 
- Det hände något konstigt häromdagen, fortsatte hon strax. Jag fick en bok i brevlådan. Ingen avsändare. Det kusliga var att den handlar om en familj som väntar sitt femte barn. Den heter så. Det femte barnet.
- Doris Lessing, påpekade Sonja hastigt. Jag känner till den. Hennes kanske mest kända bok.
- Själv hade jag ingen aning om den, sa Cecilia och tog en tugga på sin biskvi. Alltså, jag hade aldrig hört talas om den förut.
- Jag läste den för länge sen, sa Sonja. När kom den, kanske för tjugo år sen? Den är bra. Men otäck. Riktigt otäck. Jag kommer ihåg att den stannade kvar hos mig långt efter att jag slagit igen boken.
- Kan du förstå vem som har skickat den till mig, sa Cecilia.
- Den kanske inte skulle till dig?
Cecilia ställde ifrån sig kaffekoppen och skakade bestämt på huvudet.
- Det stod mitt namn på. Tydligt. Cecilia Lund till handa. Och så inget mer. Det var just det den skulle, till mig alltså. Om det råder ingen tvekan.
Sonja rynkade pannan och kliade sig på örat.
- Jaså, säger du det. Det var ju för lustigt i så fall.
 
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Katerina Janouch är en författarinna som jag skall försöka läsa fler böcker av i år!

    Svar: Jag gillar henne mycket - hon är en toppenbra författare!
    CAROLINE

    2013-02-10 | 18:21:57
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Beathe säger:

    Denne boken har jeg liggende sammen med tre andre bøker av forfatteren, har nemlig planer om å få lese 4 bøker på svensk nå i år. Tusen takk for smakebiten:-) Ha en fin kveld:-)

    Svar: Då har du något att se fram emot - Katerina Janouchs böcker är jättebra!
    CAROLINE

    2013-02-10 | 18:52:21
    Bloggadress: http://beathebokhylle.blogspot.com
  • Kajsa säger:

    Har inte läst någon bok om Cecilia Lund. Tack för tipset!

    Svar: Jag gillar dem mycket och vill egentligen sluka dem en efter en, men jag drar ut lite på läsningen så att jag inte ska stå utan Cecila Lund-bok :)
    CAROLINE

    2013-02-10 | 19:02:33
    Bloggadress: http://kajsasbokblogg.wordpress.com
  • Lottens Bokblogg säger:

    Har inte läst något av Janouch och det känns som om jag missat något...

    Svar: Jag gillar verkligen Katerina Janouchs böcker. De är jättebra!
    CAROLINE

    2013-02-10 | 19:16:50
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com
  • Isabella säger:

    Tigerkvinnen, likte tittelen:)
    Takk for smakebit og ha en fin søndagkveld:)

    Svar: Ja, titeln är bra :) Tack detsamma!
    CAROLINE

    2013-02-10 | 19:25:53
    Bloggadress: http://graabekkasbokblogg.blogspot.no/
  • Monika säger:

    Blev övertalad av mina vänner bokbloggarna att den här serien är riktigt bra, så jag köpte första delen i somras. Tyvärr har det blivit som det brukar bli och den står fortfarande oläst.

    Svar: Den här serien ÄR riktigt bra, precis som dina vänner säger :) Du har något bra att se fram emot!
    CAROLINE

    2013-02-10 | 19:41:32
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: