Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 20 augusti

Kategori: Top ten tuesday

 
Hos The Broke and the Bookish skall vi i veckans Top Ten Tuesday  lista tio saker som gör våra liv som läsare/bokbloggare enklare. En bra fråga, tycker jag! Och det ska bli jättekul att läsa vad ni andra tipsar om. Här kommer mina tio punkter, utan inbördes ordning.
 
1. Min läsdagbok. Sedan jag gick i mellanstadiet har jag fört läsdagbok över de böcker jag läst. Jag skriver en egen sammanfattning av handlingen, ett omdöme och sätter ett betyg. Än så länge har jag inte hittat någon färdig läsdagbok som passar mig, utan jag använder mig av linjerade skrivböcker (gärna snygga), det tycker jag är smidigt.
2. Bokmärken. Ibland använder jag den papperslapp som råkar ligga närmast, det kan vara en bit av ett kuvert eller av ett reklamblad, men allra roligast är det ju att använda riktiga bokmärken för att hålla koll på hur långt man läst i boken. Personligen gillar jag bokmärken med magneter, för de sitter ju kvar även om man lägger boken i handväskan osv, men alla bokmärken med fina motiv går hem hos mig.
3. Min bokblogg. Den fysiska läsdagboken i all ära, men en bokblogg på nätet ökar ju möjligheten att söka efter en viss recension, en författare etc. Tyvärr kan man inte använda sig av taggar på blogg.se, och det är en funktion jag verkligen saknar. Det skulle underlätta både bloggandet och läsningen av bloggen.
4. Andras bokbloggar. Det finns så många välskrivna, fina bokbloggar som jag älskar att ta del av. Det är så kul att inspireras, få tips och dessutom få "bloggvänner".
5. Boktipset.se. Jag vet att de allra flesta bokbloggare säkert föredrar Goodreads, men jag håller mig nog hellre till just boktipset.se. På Goodreads finns tyvärr inte alla svenska böcker, och jag läser ju mest på svenska. Dessutom vill jag hellre ha lästips om svenska böcker än engelska.
6. Min anteckningsbok. Jag har en anteckningsbok liggande vid datorn, och den är väldigt användbar. I den antecknar jag bra grejer som jag läst på andra bokbloggar eller vill komma ihåg att skriva på min egen blogg. Jag skriver ner böcker som jag behöver läsa inom den närmaste framtiden (t.ex. inför bokcirkelträff), böcker som jag vill reservera på bibblan etc.
7. Det lokala biblioteket. Det är ju en helt fantastisk möjlighet vi har att bara kunna gå in på bibblan och låna med sig böcker hem. Alldeles gratis. Jag önskar att fler utnyttjade biblioteken!
8. Min Att-läsa-lista. I datorn har jag ett dokument där jag skriver upp alla böcker som jag vill läsa. Det kan vara böcker som jag blivit tipsad om av andra bokbloggare, uppföljare, böcker av författare jag vet  att jag gillar, böcker jag tror  att jag kommer gilla osv. Det är supersmidigt att kika på listan när man planerar sin framtida läsning.
9. Bokus.com. Jag vet att många säkert föredrar Adlibris eller utländska sidor, men hos mig är det Bokus som används flitigast, och den främsta orsaken är att jag gillar upplägget och sökbarheten på deras sida bättre än de andras.
10. Mammas bokhylla. Min mamma och jag har ungefär samma smak när det gäller böcker, och nästan varje gång jag är hos mina föräldrar går jag förbi mammas bokhylla och lånar med mig en bok... eller två ;)
 
Nu är jag nyfiken! Vilka saker underlättare era liv som läsare och bokbloggare?
 
/Carro
 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Det är synd att Boktipset känns lite gammalmodigt och segt, jag gillar verkligen betygsestimaten där.

    Svar: Det här med betygsestimat är en bra uppfinning!
    CAROLINE

    2013-08-20 | 19:17:15
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/
  • Carro säger:

    Jag borde också upprätta en Att läsa lista istället för att försöka hålla alla i huvudet ;)

    Svar: Jag är imponerad om du kan hålla en sådan lista i huvudet! Jag har så dåligt minne så det skulle aldrig funka... ;)
    CAROLINE

    2013-08-20 | 20:05:47
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Lottens Bokblogg säger:

    Jag har också en attläsalista på datorn:-)
    Boktipset ska jag börja använda igen tror jag, det var länge sen sist.

    Svar: Jag har slarvat på sistone med Boktipset... borde nog också börja använda det igen.
    CAROLINE

    2013-08-20 | 20:48:41
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com
  • Zelly säger:

    Riktigt rolig fråga denna vecka :) Jag hade visst också med en del av de du har :)

    Svar: Ja det var en ovanligt bra fråga ;)
    CAROLINE

    2013-08-20 | 21:54:07
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: