Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Helgonet"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Helgonet"
Författare: Carin Gerhardsen
Format: Pocket
Antal sidor: 295
Förlag: Pocketförlaget
Copyrightår: 2011
Serie: Hammarbyserien #4
 
Baksidetext:
När den högt älskade och respekterade familjefadern Sven-Gunnar Erlandsson skjuts till döds med ett skott i nacken efter en krogkväll i glada vänners lag lamslås omgivningen. Vem kunde önska livet ur Erlandsson? Enligt alla källor en varm och generös människa, med religiöst patos och ett brinnande intresse för barn- och ungdomsfotboll. Dessutom ett stort engagemang för samhällets utstötta.
Det är semestertider, men kriminalkommissarie Conny Sjöberg kallar samman arbetslaget från Hammarbypolisen för att ta itu med fallet. Det enda man har att gå på är en uppblött papperslapp med utfluten text och en uppsättning spelkort man funnit i offrets ficka. Kan mordet ha med poker att göra? Var Erlandsson en fuskare som gått för långt och därför avrättats med en kula i huvudet? Eller var han offer för någon av de människospillror han brukade besöka i husvagnsgettot i Huddingeskogen, och så generöst dela med sig av sitt överflöd till?
Utredningen leder poliserna ut på en resa till skräckinjagande platser i mörkaste skogen, till ett hillbilly-Sverige de aldrig tidigare stött på, till andra sidan jordklotet och till de svartaste delarna av människans själ.
 
 
Omdöme:
Liksom Gerhardsens tidigare böcker i Hammarbyserien, är "Helgonet" en bra och spännande deckare. Jag har tyckt så mycket om böckerna i den här serien att Gerhardsen tillochmed fått en plats på listan över mina absoluta favoritförfattare. Men den här gången är det tyvärr något som saknas, utan att jag riktigt kan sätta fingret på det. Det kan vara det att jag identifierade gärningsmannen tidigt i berättelsen, eller kanske beror det på slutet, som faktiskt kändes lite "hafsigt". Sedan var boken inte längre än knappa 300 sidor, och det kändes som att storyn knappt hann börja innan den tog slut.
Dessutom har polisernas privatliv tyvärr fått stå tillbaka, vilket är mycket synd. Det är ju annars den väl avvägda blandningen av "intrig" och "privatliv" som, i alla fall i min bok, gjort Gerhardsen så framgångsrik.
Jag vet att Gerhardsen kan betydligt bättre än så här (även om "Helgonet" fortfarande är mycket läsvärd), och jag ser fram emot att läsa fortsättningen på Hammarbyserien.
 
Betyg: 3/5
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Zelly säger:

    Vilken härlig bild :) Detta är en serie jag verkligen vill läsa.

    Svar: Tack! :)Jag tycker absolut att du ska läsa Gerhardsens böcker - de är fantastiska!!
    CAROLINE

    2013-08-19 | 18:58:57
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/
  • Anonym säger:

    Gerhardsen står på min Att läsa-lista.

    Svar: Hon är bra! Läs henne för sjutton :D
    CAROLINE

    2013-08-20 | 23:40:16
  • Maria säger:

    Gerhardsen står på min Att läsa-lista. Jag håller på att beta av det svenska deckarundret.

    Svar: Jag älskar hennes böcker :)
    CAROLINE

    2013-08-20 | 23:42:18
    Bloggadress: http://www.pocketblogg.se/

Kommentera inlägget här: