Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

En framrotad enkät

Kategori: Enkäter och listor

Jag har hittat en gammal enkät hos Bokhora, och det vore ju roligt att svara på den, tänkte jag. Here we go:
 
Vilken är den första bok du minns du läste och tyckte om?
Den hette (tror jag) "Mimmis bok" och är skriven av Viveca Lärn. Det var en riktigt tjock bok, särskilt för ett barn, men jag älskade den! Jag tror att den står i mina föräldrars sommarstuga... jag borde kanske leta rätt på den!
 
Läser du serietidningar eller manga och isåfall vilka?
Definitivt inte.
 
Läser du ”allt” – dvs gärna på mjölkpaketen och sånt?
Nej.
 
I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen? Fåtöljen? Sängen?
Jag blir åksjuk om jag läser i bilen eller i bussen, så det går bort. Favoritplatsen är nog på altanen, under parasollet. Gärna en solig sommardag.
 
Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
Kaffe! Och gärna något gott fikabröd till :)
 
Är du med i någon bokklubb?
Alltså, det beror på hur man tolkar frågan. Nej, jag är inte med i någon bokklubb där man prenumererar på böcker etc, men jag är däremot med i en bokklubb/bokcirkel där vi träffas varannan månad och diskuterar en bok som vi läst inför träffen.
 
Lånar du ofta på biblioteket?
Ja, på sistone har det blivit ofta. Flera böcker i månaden. Främst för att jag insett att bokhyllan svämmar över på alla håll och kanter, och jag vet inte om jag får plats med ytterligare en...
 
Handlar du böcker på nätet och isåfall var? Brukar du jämföra priser?
Jag älskar fysiska bokhandlar och handlar gärna där... men det går ju inte att komma ifrån att priserna är närapå halverade i nätbutikerna. Så oftast - tyvärr - handlar jag på nätet, framförallt på Bokus. Jag gillar deras hemsida bättre än Adlibris.
 
Hundörar du? Skriver i marginalen?
Nej! Det är ju brott jämförbara med mord... typ ;)
 
Tjocka eller tunna böcker?
Böcker som är riktigt, riktigt bra får gärna vara långa och tjocka! Annars är väl lagom alltid bäst... vad nu "lagom" är...
 
Vilken är den senaste boken du läst och tyckt om?
På sistone har jag läst och tyckt tok-mycket om "Livet efter dig" av Jojo Moyes.
 
Vad läser du just nu?
Eftersom det här är ett tidsinställt inlägg vet jag faktiskt inte vad jag läser just när det här inlägget publiceras. Men i skrivande stund läser jag "[geim]" av Anders De La Motte.
 
Nämn någon bok du tyckte var hopplöst dålig! Eller värre ändå: tråkig!
Den första jag kommer att tänka på är "Öster om heden" av Viveca Lärn. Den var både dålig och tråkig...
 
Tvingade du dig igenom den ändå?
Ja, trots  att jag lovat mig själv att inte slösa tid på att läsa dåliga böcker.
 
Fem böcker du älskar?
Oj... Det får bli: "Predikanten" av Camilla Läckberg, "Livet efter dig" av Jojo Moyes, "Vinteräpplen" av Josefin Sundström, "Explosivt byte" av Janet Evanovich och "Grannen" av Buthler & Öhrlund.
 
Favoritförfattare?
Lätt som en plätt: Denise Rudberg, Janet Evanovich och Camilla Läckberg!
 
Någon som du gärna skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?
Katarina Wennstam... Det har bara inte blivit av. Ännu.
 
Läser du faktaböcker? Vilka genrer föredrar du?
Nej, inte om jag inte måste... På jobbet försöker jag, om det blir en stund över, fördjupa mig i kardiologiböckerna.
 
Om en bok blivit film: läser du helst boken först och ser filmen sen, eller tvärtom?
Jag läser alltid, alltid boken innan jag ser filmen! Och om boken är riktigt bra kan det hända att jag avstår från att se filmen, bara för att jag inte vill få boken förstörd.
 
Om du ”upptäcker” en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visste att den fanns som bok innan.
Nja, då räcker det med att jag sett filmen.
 
Favoritfilm (baserad på bok)?
"En dag". Tveklöst.
 
Läser du lyrik? (Ge gärna exempel)
Nä...
 
Har du dolt vad du läser nångång? För att du kanske känt dig ”nördig” eller nåt sånt?
Nej, inte vad jag minns.
 
Känner du nånsin stress över alla böcker du skulle vilja hinna med att läsa, men inte hinner?
 
Mer eller mindre alltid!
 
Tycker du att det saknas nått i bokutbudet?
 
Nej, egentligen inte. Men vi kan aldrig få för mycket av svenska deckare eller svensk chick lit. Mer svenskt över huvudtaget! ;)
 
Din relation till böcker i stort! Vad vore världen – & DU – utan böcker?
Utan böcker vore jag en människa med alldeles för mycket tid över... och tillvaron vore betydligt tristare. Nej, länge leve litteraturen och böckerna!
 
Tack för ordet.
/Carro
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: