Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 16 april

Kategori: Top ten tuesday

 
På tisdagar anordnar The Broke and the Bookish en utmaning som heter Top Ten Tuesday. Denna vecka får vi välja ett tema från tidigare veckor - antingen ett vi missat, eller kanske ett tema vi vill ha igen.
Själv väljer jag det som handlar om barndomsfavoriterna. Här kommer mina tio favoritböcker från när jag var "liten":
 
1. Miranda-böckerna av Kerstin Sundh. Jag tror ärligt talat att det var dessa böcker som fick mig att älska att läsa! Och jag vet inte hur många gånger jag läste varje bok - men minst tio!
2. Kitty-böckerna av Carolyn Keene. Liksom de flesta tjejer tyckte jag mycket om Kitty-böckerna och hade en diger samling hemma i flickrummet...
3. Tvillingarna i Sweet Valley av Francine Pascal. Samma som med Kitty-böckerna, dvs samlingen var enorm.
4. Lotta-böckerna av Merri Vik. Jag fick de här böckerna av min mamma och min moster, och jag tyckte att böckerna om Lotta var riktigt charmiga och mysiga.
5. Böckerna om Skratt-Maja av Ebba Edskog. Även dessa böcker hade mamma läst som liten, och jag gillade dem också.
6. "Tretton år" och "Fjorton år" av Judy Blume. Wow, säger jag bara! Vilka fantastiskt bra ungdomsböcker! Jag minns att jag läste dem vid poolen på Kreta under ett höstlov, och jag läste så långsamt jag kunde för att de inte skulle ta slut...
7. Mysterieklubben av Fiona Kelly. Det kanske var tack vare dessa böcker som jag fick upp ögonen för deckare? Fast jag tyckte allt att dessa var i otäckaste laget ;)
8. Pang i plugget-serien av Beth Cruise. Jag gillade både böckerna och TV-serien ("Saved by the bell").
9. Tjejligan-serien av Janet Quin-Harkin. Ännu en serie som jag tokälskade och läste om flera gånger.
10. Böckerna om Tina av Ritta Jacobsson. I de tidigare tonåren plöjde jag alla böcker om Tina och jag antar att igenkänningsfaktorn var skyhög...
 
Och nu när jag tänker på det, inser jag att alla dessa serier finns kompletta (eller nästan kompletta) i lådor uppe på vinden hos mamma och pappa. Vågar inte ens tänka på hur många hundratals böcker som ligger där... ;-)
 
/Carro
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: