Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Kvinnan i rummet"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Kvinnan i rummet"
Originalets titel: "Kvinden i buret"
Författare: Jussi Adler-Olsen
Antal sidor: 349
Förlag: Bonnier Pocket
Copyrightår: 2007
Serie: Avdelning Q #1
 
Baksidetext:
Kriminalinspektör Carl Mørck är tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Carl är oskadd men plågas av skuldkänslor gentemot sina kollegor.
Den unga politikern Merete Lynggaard försvinner spårlöst. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen lyckas inte hitta de skyldiga. Carl Mørck och hans assistent Hafez el-Assad får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande och snart börjar det hända saker. De inser att de är en hänsynslös förbrytare på spåren. Kommer de att hitta honom?
 
 
Mitt omdöme:
Wow! Vilken skickligt skriven deckare! Jag får verkligen lov att säga att denna första bok i serien om Avdelning Q levde upp till mina högt ställda förväntningar. Jag har hittills inte hört ett ont ord eller läst en negativ recension om den här boken, och nu sällar jag mig till hyllningskören.
Adler-Olsen har skickligt byggt upp en historia som blir mer spännande för varje sida. Karaktärerna är noggrant utmejslade och mycket trovärdiga. Och även om vissa delar (de som handlar om Merete) gav mig kalla kårar, finns det även en gnutta humor i den här berättelsen. Helhetsintrycket är mycket gott, och om det inte vore för alla dessa danska politiker, partier och stadsdelar som rabblas upp och faktiskt kollrar bort mig emellanåt, hade den här fantastiska deckaren kammat hem högsta betyg.
 
Betyg: 4/5
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Nilmas Bokhylla säger:

    Vad roligt att du gillade den :) Den boken är faktiskt den jag kommer ihåg mest av de jag har läst..

    Svar: Ja, jag tyckte mycket om boken! :) Och jag tror att jag också kommer minnas den länge efteråt... Särskilt de delar som handlade om Merete etsade sig fast på min näthinna...
    CAROLINE

    2013-04-29 | 11:20:30
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
  • Ewelina säger:

    Jag tyckte jättemycket om den här boken! :)

    Svar: Det verkar som att alla har gott att säga om Jussi Adler-Olsens böcker, så jag tycker det ska bli jättekul att läsa nästa :)
    CAROLINE

    2013-04-29 | 14:20:35
    Bloggadress: http://ewelinasbokblogg.blogspot.se
  • Anette säger:

    Flott bokomtale! Jeg har lest alle bøkene i serien og elsker dem! Du har virkelig noe å glede deg til :)

    Svar: Tusen tack! Ja det verkar som att jag har några riktigt bra böcker att se fram emot :)
    CAROLINE

    2013-04-29 | 16:56:16
    Bloggadress: http://www.anettesbokboble.blogspot.com
  • Nilmas Bokhylla säger:

    SV: Jaa, det är ju det som är problemet när man tvingas läsa något :(

    2013-04-29 | 18:10:25
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: