Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Dubbelbokat"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Dubbelbokat"
Originalets titel: "Sleeping arrangements"
Författare: Sophie Kinsella som Madeleine Wickham
Antal sidor: 272
Förlag: Damm förlag
Copyrightår: 2001
 
Baksidetext:
Chloe behöver verkligen semester. Hon är så trött på att sy bröllopsklänningar och hennes man är deprimerad efter neddragningar på jobbet. Då lånar hennes vän Gerard ut sitt sommarhus i Spanien. Perfekt!
 
Hugh är olycklig. Hans fru ägnar sig åt shopping och renovering och han får arbeta hårt för att ha råd med allt. Han har nästan aldrig tid att umgås med sina barn och känner dem inte alls. Sådan tur att hans vän Gerard har erbjudit dem att låna ett hus i Spanien så att han kan vila ut.
 
Båda familjerna anländer till sommarhuset och får en chock. Gerard har dubbelbokat dem. Besvärat försöker de komma överens, men spänningarna stiger i värmböljan. Vem får ihop det med vem och vilka har ett förflutet tillsammans?
 
 
Mitt omdöme: 
Den här boken föll mig i smaken! Wickham har ett sådant målande språk att jag lyckas leva mig in i historien så till den milda grad att jag närapå blir förvånad när jag tittar upp och inser att jag inte alls ligger och steker vid en pool i Spanien... Karaktärerna känns sällsynt äkta och bidrar till känslan av att man faktiskt är med och ser historien utspela sig mitt framför ögonen på en.
Budskapet är tänkvärt och handlingen går hela tiden framåt, men ändå känns det som att det fattas något - det där lilla extra. Slutbetyget blir en stark 3:a.
 
Betyg: 3/5
 
/Caroline
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: