Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Bara ett barn"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Bara ett barn"
Författare: Malin Persson Giolito
Antal sidor: 372
Förlag: Pocketförlaget
Copyrightår: 2010
Serie: Sophia Weber #1
 
Baksidetext: 
Alex Andersson är inte som andra barn. Han pratar knappt, hamnar jämt i slagsmål och har svårt att koncentrera sig. Det dröjer inte länge förrän Alex lärare börjar misstänka att han blir misshandlad. En dag slår hon larm.
När polisen kopplas in och socialen tar pojken från sina föräldrar utses Sophia Weber, delägare på en liten byrå i Gamla stan, till Alex advokat. Sophia kommer att göra allt för Alex Andersson, hon gör det för sina klienter.
Alex Andersson är sju år och väger inte ens trettio kilo. Han kan varken åtalas eller straffas, kan inte klockan och har ingen aning om vad en advokat egentligen håller på med. Men trots att hans öde till en början verkar vara ett vanligt rutinärende, bara ännu en sorglig historia bland alldeles för många andra, så visar det sig snart att allt är långt värre än någon kunnat ana.
 
 
Mitt omdöme: 
Visserligen började den här boken ganska lovande - rakt på sak och utan krusiduller. Men snart insåg jag att läsaren mest får stå och stampa på samma ställe, det händer liksom inget. På det stora hela är den här boken för händelsefattig, och jag kan dessutom tycka att Persson Giolito använder ett så avskalat språk att det känns själlöst. Jag fastnar inte heller för någon av karaktärerna, utan snarare irriterar jag mig på dem - allihopa.
Denna första del i serien om Sophia Weber får ett "godkänt" av mig, men inte mer än så. Jag känner att jag faktiskt kan stryka nästa del, "Bortom varje rimligt tvivel", från min att-läsa-lista.
 
Betyg: 2/5
 
/Caroline
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: