Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 7 januari

Kategori: Top ten tuesday

 
Det har blivit dags för årets första Top Ten Tuesday  hos The Broke and the Bookish, och vi skall lista tio mål eller löften för 2014 - bok:iga eller icke bok:iga.
Jag skrev visserligen ett inlägg om mina bok:iga mål häromdagen, men vad tusan... de tål väl att upprepas!
 
1. Vårda min läslust
Jag ska bara läsa böcker för mitt eget nöjes skull. Inga böcker ska läsas för att jag "måste".
 
2. Våga läsa nya författare
Under 2013 var närapå hälften av böckerna som jag läste skrivna av för mig nya författare, och mitt mål är att fortsätta våga prova läsa många "nya" författare.
 
3. Läsa 65 böcker
Förra året hade jag som mål att läsa en bok i veckan i genomsnitt, dvs 52 st på hela året. Slutsumman blev dock 62 st, och jag tror inte att jag kommer hinna så många fler än så i år, så det får helt enkelt bli 65 som mål.
 
4. Delta i Spänningsutmaningen
Vitsen är man läser en deckare/thriller eller en annan spännande bok i månaden och sedan delar med sig av en recension. Jag älskar ju deckare, så detta blir ingen uppoffring för mig. Utmaningen arrangeras av Mia.
 
5. Delta i Boktolvan 2014
För att hjälpa mig själv på traven med punkt nr 2, kommer jag att delta i Boktolvan 2014. Jag har gjort en lista med 20 nya författare som jag skulle vilja läsa, och målet är att lästa minst 12 av dem.
 
6. Delta i Tre-på-tre-utmaningen
Om Pocketlover återigen anordnar en Tre-på-tre-utmaning till hösten, kommer jag garanterat haka på. Fördelen med denna utmaning är ju att man helt själv får styra över vilka böcker som ska läsas.
 
7. Läsa hyllvärmare
Under åren har man ju samlat på sig en diger hög med böcker som man aldrig hunnit läsa. Jag tänkte beta av några av dem under året. Mitt mål är att läsa 20 hyllvärmare.
 
8. Försöka blogga varje dag
Jag har ett jobb där jag jobbar mycket i perioder, medan jag är närapå helt ledig andra perioder. Och när jag jobbar som mest har jag svårt att få vardagen att gå ihop... Målet är ändå att bokblogg varje dag.
 
9. Inte läsa "dåliga böcker"
Jag säger som jag sa förra året: "Livet är för kort för att läsa dåliga böcker." Om jag läser en bok som jag inte gillar, tänker jag inte tvinga mig själv att läsa ut den, utan lägga den åt sidan och läsa något annat istället.
 
10. Föra statistik
När ett bok-år är slut är det alltid roligt att sammanställa året och visa lite statistik på bloggen. I år ska jag föra statistik från början, så att det slipper bli ett sådant gigantiskt projekt att göra diagram (m.m.) som det blev nu vid årsskiftet.
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Carro säger:

    Det låter som vettiga mål tycker jag, vårda läslusten ska jag också försöka ta till mig :)

    2014-01-07 | 10:51:48
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Monika säger:

    Bra mål. Och hyllvärmare även här :)

    2014-01-07 | 17:08:15
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.se/
  • Lottens Bokblogg säger:

    Många saker jag borde haft med på min lista här. Det där med statistik var en bra tanke!

    2014-01-07 | 20:04:54
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här: