Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Statistik för 2013

Kategori: Allmänt

Jag har blivit inspirerad av en hel drös med bokbloggare att göra ett statistikinlägg för de böcker jag läst under 2013. Här kommer fyra diagram (där de exakta siffrorna tyvärr föll bort från själva diagrammen, men man får ju ändå en fingervisning, hoppas jag...)
 
Fördelning av betyg
 
Fördelning mellan manliga/kvinnliga författare
 
Fördelning av författarnas födelseland
 
Fördelning av böckernas publiceringsår
 
En sak förvånade mig: att jag läst så "få" manliga författare. Jag trodde att det skulle vara ganska rättvist fördelat, men icke...
 
En sak förvånar mig däremot inte: att de flesta böcker jag läser har något eller några år på nacken. Det beror på att jag försöker dra ut på läsningen så att jag inte ska stå utan böcker som är skrivna av mina favoritförfattare ;) Och ärligt talat beror det nog också på att jag gärna kör på "säkra" kort, så när böckerna blivit rejält hyllade och hypade - läser jag dem, och kanske inte direkt när de ges ut... 
 
Ja ja, tack för uppmärksamheten! =)
/Caroline
 

Kommentarer

  • Zelly säger:

    Riktigt roligt att se statistik på detta sätt.

    Svar: Ja, och ibland blir man förvånad :)
    CAROLINE

    2014-01-03 | 22:27:59
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se

Kommentera inlägget här: