Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Sjöjungfrun"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Sjöjungfrun"
Författare: Camilla Läckberg
Format: Pocket
Antal sidor: 358
Förlag: Månpocket
Copyrightår: 2008
Serie: Fjällbackaserien #6
 
Baksidetext:
En man har försvunnit spårlöst i Fjällbacka. Trots att Patrik Hedström och hans poliskolleger har gjort allt för att finna honom, vet ingen om han är död eller levande.
Efter tre månader hittas han. Mördad, fastfrusen i isen. När det står klart att en av mannens vänner, författaren Christian Thydell, under mer än ett års tid har tagit emot anonyma hotbrev, kompliceras situationen. Christian försöker bagatellisera alltihop, men hans vän Erica Falck inser faran.
 
 
Omdöme:
Som vanligt levererar Läckberg en välskriven och mycket bra deckarhistoria med en spännande intrig, samtidigt som Patriks och Ericas privatliv får lagom mycket utrymme i berättelsen. Det är nog det senare som gjort mig så förtjust i Läckbergs deckare, att det vardagliga också får ta plats. Och alla detaljerna som får handlingen och karaktärerna att kännas så äkta.
"Sjöjungfrun" är kanske inte den bästa boken i serien, den är dels lite för osannolik emellanåt och dels tycker jag att vissa karaktärer kan bli för  mycket ibland, men på det stora hela är det en väldigt bra bok som helt klart förtjänar att läsas.
Dessutom slutar boken med en cliffhanger som får mig att vilja kasta mig över nästa bok, "Fyrvaktaren", nu på en gång, trots att jag planerat att spara liten på den...
 
Betyg: 4/5
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Kommer ihåg att min dotter blev så upprörd över slutet på boken så hon berättade det för sambon, som då sa "jaha, då kan jag strunta i att läsa den boken" Så kan det gå :)

    2014-01-07 | 16:03:24
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Linda säger:

    Jag har glömt hur den slutar..hmm. Får nog ta och läsa slutet bara för att stilla min nyfikenhet;).

    2014-01-07 | 18:49:00
    Bloggadress: http://www.nakit.webblogg.se

Kommentera inlägget här: