Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Den andalusiske vännen"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Den andalusiske vännen"
Författare: Alexander Söderberg
Format: Pocket
Antal sidor: 501
Förlag: Pocketförlaget
Copyrightår: 2012
Serie: Sophie Brinkmann #1
 
Baksidetext:
Sophie Brinkmann, sjuksköterska och ensamstående mor, lever ett stilla liv i en välbärgad Stockholmsförort då hon möter Hector Guzman, en bokförläggare som genast fångar hennes intresse. Men är han den han utger sig för att vara? Snart befinner hon sig mitt i en våldsam uppgörelse mellan två rivaliserande brottssyndikat och en grupp utredande poliser. Hon drivs mot det oundvikliga - att välja sida.
 
 
Omdöme:
Svenska deckare/thrillers brukar nästan urskillningslöst gå hem hos mig, men "Den andalusiske vännen" gör det inte. Inte på långa vägar. Och jag kan inte riktigt peka exakt på vart "felet" ligger, men boken faller mig helt enkelt inte i smaken. Det kanske kan bero på de platta, trista karaktärerna. Eller på att själva storyn inte gör mig ett dugg intresserad av att läsa vidare - den känns bara alltigenom osannolik. Hade det inte varit för att jag bestämt att "Den andalusiske vännen" utgör min januaribok i Spänningsutmaningen  så hade jag definitivt gett upp den.
Detta sägs vara den första delen i en hel serie om Sophie Brinkmann, och att döma av min ord ovan förstår ni att jag inte kommer vara en av dem som läser nästa del...
 
Betyg: 1/5
 
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Mia Eggimann säger:

    Bra då behöver jag inte läsa den, det finns så många deckare så.
    Mia

    Svar: Nej, den tiden kan du lägga på någon annan bok....
    CAROLINE

    2014-01-20 | 12:54:23
    Bloggadress: http://miaeggimann2.blogspot.se/
  • Zelly säger:

    Trist att den inte höll måttet.

    Svar: Ja, riktigt trist, tycker jag....
    CAROLINE

    2014-01-20 | 19:16:43
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se
  • Freja säger:

    Bra, då avstår jag den oxå. Jag vill ha tydliga och intressanta karaktärer och en logisk, trovärdig intrig, den här verkar inte leva upp till nått av det av dig att döma!

    2014-01-30 | 21:54:07
    Bloggadress: http://frejareddevil.wordpress.com
  • Linda säger:

    Nej, jag har verkligen längtat efter att få läsa denna bok... men nu får den nog bli ståendes i hyllan ett tag till. Tack för recensionen.

    http://www.nattstad.se/bokmalen

    2014-04-02 | 09:48:08
    Bloggadress: http://www.nattstad.se/bokmalen

Kommentera inlägget här: