Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Tematrio - Tegelstenar

Kategori: Tematrio

 
I veckans Tematrio  ber Lyran oss att berätta om tre minnesvärda tegelstenar. Av någon anledning förknippar jag "tegelstens-begreppet" med klassiker och svårplöjda verk, men tänker i denna Tematrio  fokusera på lite mer lättsmälta tegelstenar.
 
1. "En förtjusande man" av Marian Keyes. Med sina 736 sidor får nog denna bok lov att betraktas som tegelsten. I just denna roman tycker jag att man märker att Keyes tar steget från lättsam chick lit till mer seriösa och allvarsamma skildringar. På både gott och ont. Jag gillade hur som helst "En förtjusande man" och den har minsann etsat sig fast i minnet.
2. "Harry Potter och Fenixordern" av J K Rowling har drygt 1000 sidor. Nu var det förvisso ett bra tag sedan jag läste denna bok, men jag vill minnas att man knappt märkte att den var så lång, och det är ju ett gott betyg!
3. "Mammutjägarna" av Jean M Auel består av 841 sidor och måste väl också räknas som tegelsten. Att den var minnesvärd är kanske en överdrift, för jag minns ärligt talat inte om jag har läst den eller ej... Men de tidigare böckerna i serien har jag läst och gillat, det vet jag bestämt. Jag får nog ta itu med den här boken när jag hittar en lucka på läsfronten och se om jag känner igen mig eller ej!
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Det är inte ofta det händer att jag läst alla i en trio, men här var det så :)

    Svar: Vad kul! Oftast är det väl så att man inte har läst någon... eller kanske bara en, åtminstone brukar det vara så för mig ;)
    CAROLINE

    2013-09-02 | 19:00:20
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/
  • Anna säger:

    Harry Potter tänkte jag inte på, där finns ju några rejäla tegelstenar. Dock tyckte jag att de kortare delarna var bättre. Håller du med?

    Svar: Jag minns exakt vad jag tyckte om respektive bok, förutom att "Harry Potter och fången från Azkaban" var den jag gillade mest. Och den är inte en av de tjockaste i serien. Det blir ju gärna lite långdraget när böckerna närmar sig 1000 sidor, haha...
    CAROLINE

    2013-09-02 | 19:35:49
  • Lena säger:

    Ja Mammutjägarna är ju den tjockaste i den serien. Gillar den!!

    Svar: Och jag som inte ens minns om jag läst den/hur långt jag kommit i den... Måste nog som sagt återuppta läsningen av Auels böcker...
    CAROLINE

    2013-09-02 | 19:53:13
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Carro säger:

    Händer mig också ibland att jag inte vet om jag har läst en bok eller inte.. och som du säger är väl inte det ett så bra betyg :P

    Svar: Haha, nej det är väl inte det. Får väl rota fram mina gamla recensionsböcker och se om jag hittar någon recension av boken eller ej... Annars har jag väl helt enkelt inte läst den!
    CAROLINE

    2013-09-02 | 20:10:00
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Helena, MsHisingen säger:

    Mammutjägarna var längesedan :)

    Svar: Det var så länge sedan jag läste Jean M Auels böcker överhuvudtaget... så länge sen att jag inte ens minns vilka jag läst... :P
    CAROLINE

    2013-09-02 | 20:55:44
    Bloggadress: http://mshisingen.blogspot.se
  • Sara Pepparkaka säger:

    Jag läste en del av Marian Keyes ett tag, men den här har jag inte läst.

    Svar: Den rekommenderas, den är en av de bättre, tycker jag.
    CAROLINE

    2013-09-03 | 07:11:13
    Bloggadress: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/
  • Evelina säger:

    En förtjusande man var den första boken av Keyes som jag läste. Jag tyckte den var riktigt bra!

    Svar: Det tyckte jag också, men det tog ett tag att läsa den, för den är ju som sagt en tegelsten ;)
    CAROLINE

    2013-09-03 | 12:58:49
    Bloggadress: http://ewelinasbokblogg.blogspot.se
  • Zelly säger:

    Jag har haft lite blandade känslor till Keys men denna ovan gillade jag. Och Harry Potter är ju en favorit såklart :)

    Svar: Jag har inte varit stormförtjust i alla Keyes böcker, men "En förtjusande man" tycker jag tillhör de bättre.
    CAROLINE

    2013-09-03 | 21:28:06
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/
  • Freja säger:

    Jag har läst ettan och trean, men Harry Potter har jag inte läst en enda bok om. Det får resten av familjen göra. Håller med om ettan, den har ett djup som gör den intressant! Trean kom med på min lista oxå!

    Svar: Jag blev faktiskt förvånad över att en Marian Keyes-bok kunde ha så mycket allvar och djup i sig...
    CAROLINE

    2013-09-06 | 23:41:54
    Bloggadress: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här: