Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Reading Habits Tag

Kategori: Enkäter och listor

Jag har blivit taggad av Anna på Bokraden att göra The Reading Habits Tag. Jättekul! Ja, då kör vi väl då!
 
1) Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa? 
Ja, men det varierar lite efter årstid. På sommaren finns det inget som slår solstolen på altanen. På vintern är fåtöljen framför kaminen det bästa. Och däremellan blir det oftast i soffan.
 
2) Bokmärke eller random pappersbitar?
Helst och oftast bokmärken. Jag har en förkärlek till fina bokmärken. Men ibland blir det helt enkelt det som finns till hands. Ett kvitto eller så...
 
3) Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller efter ett visst antal sidor?
Jag känner mig mest tillfreds när jag får läsa färdigt ett stycke eller kapitel innan jag slår ihop boken, men visst funkar det att sluta mitt i texten också om man måste.
 
4) Äter du eller dricker du någonting när du läser? 
Det finns få saker som går upp mot att ta en fika medan man läser (man skulle ha lite fler händer, bara). Då blir det gärna kaffe och eventuellt något till.
 
5) Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser?
Jag har lättare att koncentrera mig hundraprocentigt på boken om det är tyst runt omkring mig. Det går an med instrumentell musik också... och om det visas något ointressant program på TV (som inte riskerar att stjäla uppmärksamhet från boken) så går det väl också bra.
 
6) En bok i taget eller flera samtidigt? 
Jag läser aldrig flera böcker samtidigt. Annars skulle jag nog inte kunna hålla isär dem, och framförallt skulle det alltid finnas någon bok som aldrig blir utläst.
 
7) Läsa hemma eller överallt?
Bästa läsningen får man hemma, men visst går det läsa på jobbet på rasten också. För min del funkar det inte att läsa i bilen eller på bussen, för då blir jag vansinnigt åksjuk...
 
8) Läsa högt eller tyst i huvudet?
Tyst i huvudet. 
 
9) Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken? 
Nix, här hoppas inte. Jag läser från pärm till pärm, rad efter rad. Om det förekommer någon löjligt lång utläggning om något tråkigt ämne så kan det hända att jag skummar lite.
 
10) Bryta rygg eller inte? 
Inte! 
 
11) Skriver du i böcker?
Om det rör sig om skönlitterära böcker skriver jag aldrig i dem. Snackar vi kurslitteratur är det dock en annan sak.
 
12) Vilka taggar du? 
Jag vet ju inte vilka som gjort taggen förut eller ej, men jag provar att tagga:
 
 
/Carro
 

Kommentarer

  • Diana säger:

    Intressanta svar! :)


    Den verkade rolig! Jag tjuvar gärna enkäten av dig ^^

    Svar: Kul att du tycker det! Och ja, du får så gärna tjuva den :D
    CAROLINE

    2013-09-27 | 13:41:23
    Bloggadress: http://confusedbooklover.blogg.se
  • [Anna] säger:

    Åh roligt att läsa :) Jag har för många påbörjade så nu försöker jag bearbeta lite...

    Svar: Det var roligt att göra utmaningen, så tack för att du taggade mig :)
    CAROLINE

    2013-09-27 | 15:10:06
    Bloggadress: http://bokraden.blogspot.com
  • Britt-Marie "Bim" Kullin säger:

    Hej Caroline!

    Jag antog din utmaning:

    http://bimsblogg.wordpress.com/2013/09/27/the-reading-habits-tag/

    Hälsningar från Britt-Marie i Bims Blogg

    :-)

    Svar: Kul att du ville vara med!
    CAROLINE

    2013-09-27 | 18:42:24
  • Nilmas Bokhylla säger:

    Tack för taggningen! Mina svar ligger uppe nu om du är nyfiken :)

    Svar: Kul!! :D
    CAROLINE

    2013-09-28 | 12:26:45
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
  • Linda säger:

    Nu har jag svarat på frågorna. Tack för du taggade mig:). Alltid kul!

    Svar: Kul att du ville vara med :D
    CAROLINE

    2013-09-28 | 21:25:53
    Bloggadress: http://www.nakit.webblogg.se

Kommentera inlägget här: