Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Min mormor hälsar och säger förlåt"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Min mormor hälsar och säger förlåt"
Författare: Fredrik Backman
Format: Inbunden
Antal sidor: 448
Förlag: Bokförlaget Forum
Copyrightår: 2013  

Baksidetext: Elsa är sju år och annorlunda. Mormor är sjuttiosju år och galen. Stå-naken-på-balkongen-och-skjuta-med-paintballgevär-på-män-som-vill-prata-om-Jesus-galen. Men hon är också Elsas bästa, och enda, vän. Det är in i mormors sagor som Elsa flyr på nätterna, till Landet-Nästan-Vaken och kungariket Miamas. För där är alla annorlunda, och då behöver ingen vara normal.   Så när mormor dör och efterlämnar en serie brev, med ursäkter till människor hon gjort illa, blir det början på det största äventyret. Det leder Elsa till en trappuppgång fylld av fyllon, monster, kamphundar och helt vanliga kärringar. Men också till sanningen om sagor och kungariken, och en mormor olik alla andra.
 

Omdöme:
Det bär mig verkligen emot att skriva den här recensionen, för Fredrik Backman är en av det här landets härligaste personer - det är jag övertygad om - och jag levererar härmed en totalsågning av hans nya bok. Tyvärr. Jag älskade "En man som heter Ove", och det var inte det att "Min mormor hälsar och säger förlåt" inte levde upp till mina förväntningar, utan snarare det att den här boken tillhör en genre som jag vanligtvis inte läser just för att jag inte gillar den. Och jag hade inte väntat mig en sådan bok av Backman. Jag hade räknat med något i Ove-stilen, det vill säga en humoristisk och samtidigt seriös historia, men det här är en naiv fantasy-liknande berättelse som är alldels för överdriven och barnslig, emellanåt på gränsen till pinsam. Visst, det finns ett allvar där nånstans. Ganska mycket allvar, tillochmed, men det hjälps inte när allt annat är så tramsigt och extremt. Allra minst gillar jag mormoderns alla sagor och fantasivarelserna. Dessutom är boken full av jobbiga upprepningar. Vissa formuleringar och uttryck (t.ex. "inte så värst jättebra" och "Elsa vet det för hon har kollat upp det på Wikipedia", för att bara nämna två exempel) upprepas i det oändliga tills jag närapå kräks på dem. Ärligt talat övervägde jag åtskilliga gånger att helt enkelt ge upp hela boken och lämna tillbaka den till biblioteket på momangen. Och hade den varit skriven av någon annan än Backman hade jag aldrig läst ut den, men nu gjorde jag ändå det. Jag resonerade som så att om slutet var riktigt, riktigt hejdundrande bra så skulle väl slutbetyget ändå kunna bli ett "godkänt", men... nej, tyvärr. Att skriva den här recensionen känns som att svära all världens svordomar i kyrkan, och jag blir säkert ensam på hela jordklotet om att inte älska "Min mormor hälsar och säger förlåt", men den är tyvärr en av de hetaste kandidaterna på min "årets bottennapp"-lista... Ja, det är väl lika bra att jag också hälsar och säger förlåt!  

Mitt betyg: 1/5

/Caroline
 

Kommentarer

  • Lasse säger:

    Väx upp. Skaffa ett jobb. Lär dig läsa mellan raderna i böckerna.

    Svar: Ja tänk att man kan tycka så olika om en och samma bok. Men det är väl det som är tjusningen...
    CAROLINE

    2013-09-19 | 14:33:10
  • Carro säger:

    Nej vad tråkigt! Men alla kan ju inte gilla alla böcker.. Jag hade också svårt för sagovärlden, men den blev mer okej när jag insåg kopplingen till verkligheten. Och upprepningarna irriterade jag mig också lite på. Men trots allt detta så föll jag som en fura :P Ps. Jag har sett fler som inte tycker att den håller måttet så du är nog inte ensam ;)

    Svar: Ja, jag har också sett förvånansvärt många recensioner där boken långt ifrån hyllas. Jag ville så gärna tycka om den, men tyvärr... Dock gillar jag verkligen Backmans blogg, och "En man som heter Ove" är en av de bättre böckerna jag läst i år, så jag får nog ge honom fler chanser ;)
    CAROLINE

    2013-09-19 | 15:02:08
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Linda S säger:

    Jag läste inte ens ut den, blev jättebesviken...

    Svar: Har förstått att vi är ett helt gäng som är besvikna. Men jag läste att Backman redan skriver på nästa bok, så vi får tro att vi gillar den bättre ;)
    CAROLINE

    2013-09-19 | 15:53:49
  • limis säger:

    vi är helt överens, du o jag. hade väntat mig att alla andra skulle älska boken men nu har jag sett fler "negativa" recensioner än positiva.
    jag störde mig mest på att boken var så överdriven och väldigt barnslig. tyvärr. ha en fortsatt fin dag! :-)

    Svar: Så är det ibland. Man kan ju inte gilla allt man läser, tyvärr. Ha en fin dag, du också!
    CAROLINE

    2013-09-19 | 16:39:45
  • Lottens Bokblogg säger:

    Så trist. Jag tyckte mycket om den, men i början så tyckte jag sagorna var knepiga. När jag sen förstod symboliken, och hur fantasiorden betydde något så hände något. För mig blev populärreferenserna och uttrycken helt rätt, mycket genom mina egna barn. Den var inte så bra som Ove, men hos mig gick den hem väldigt starkt ändå.
    Det är så det är med böcker ju. Man tycker olika! Jag har varit mer förvånad över att Ove gått hem så generellt, det är väldigt ovanligt.

    Svar: Ja visst är det både ovanligt och häftigt att Ove tycks att gått hem hos varenda kotte. Det gjorde Backman riktigt bra!
    CAROLINE

    2013-09-19 | 17:57:57
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com
  • Helena, MsHisingen säger:

    Hade jag betygsatt böckerna jag läst så hade det nog blivit en tvåa. Tyckte om den i mitten (när jag kommit in i den), men tröttnade innan slutet, det blev för mycket upprepningar och för platt och rart.

    Svar: Okej, jag tyckte någorlunda om den i början (tills mormodern dog), men sedan gick det käpprätt utför, tyckte jag.
    CAROLINE

    2013-09-20 | 19:06:07
    Bloggadress: http://mshisingen.blogspot.se
  • Anonym säger:

    Konstigt! Min favoritbok, har det blivit. Tyckte bara att det var kul med upprepningarna, det var ju själva grejen. Men men... Aa, sogorna var ju det minst roliga. Men det var ju fantastiskt hur Backman kopplade till verkligheten! Rörande och otroligt humoristisk bok, tyckte jag! Men alla får ju tycka olika! :)

    2015-11-17 | 16:52:29

Kommentera inlägget här: