Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"En engelsman i Paris"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "En engelsman i Paris"
Originalets titel: "Das Lächeln der Frauen"
Författare: Nicolas Barreau
Format: Inbunden
Antal sidor: 283
Förlag: Bokförlaget Forum
Copyrightår: 2011
 
Baksidetext:
Trettioåriga Aurélie Bredin vandrar ensam och sorgsen på Paris gator. Hennes far har nyligen dött och hennes pojkvän har lämnat henne för en annan kvinna.
 
Under sin promenad kommer hon till en bokhandel där hon hittar boken En engelsman i Paris  av den engelska författaren Robert Miller. Boken beskriver hur han kom till Paris för en lansering och träffade en kvinna.
 
Till sin förvåning upptäcker Aurélie att kvinnan liknar henne själv och att berättelsen delvis utspelar sig på pappans restaurang, Temps de Cerices, som hon nu fått ärva.
 
Aurélie blir besatt av att få träffa författaren. Hennes försök att kontakta den attraktive men skygge Robert Miller lyckas inte. Framförallt är redaktören på förlaget inte hjälpsam. Men Aurélie ger inte upp. Hon skriver till författaren och bjuder honom på en romantisk middag. Och en dag får hon svar.
 
 
Omdöme: 
Vid ett av mina senaste biblioteksbesök föll det sig så att "En engelsman i Paris" fick följa med mig hem, utan att jag egentligen hade tänkt det. Ärligt talat trodde jag knappt att jag skulle hinna läsa den, men det var då en himla tur att jag tog mig tid att göra det, för den visade sig vara en riktig pärla!
Barreaus språk är lättflytande och så målande att man riktigt kan känna både doften och stämningen från Paris gator medan man läser. Och för en frankofil som jag gör det inget att det finns en hel del franska meningar som saknar översättning.
Det är lätt att tycka om de två huvudkaraktärerna och innan man vet ordet av har man läst ut hela den mysiga historien. Ja, den är mysig! Och dessutom både humoristisk och romantisk - på en alldeles lagom nivå. Det blir en del gapskratt och även en och annan tår medan man läser denna varma och fina berättelse som faktiskt måste klassas som riktigt bra feelgood. Årets mysigaste bok är här!
 
Mitt betyg: 4/5 
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Zelly säger:

    Åh älskar Paris :) denna lät jättemysig :)

    Svar: Det var den! Läs!! :D
    CAROLINE

    2013-09-24 | 18:56:10
    Bloggadress: http://zellysbokblogg.blogspot.se/
  • Julia säger:

    Den här boken har jag varit sugen att läsa ganska länge. Nu känner jag att jag måste göra det mycket snart!

    Svar: Ja den rekommenderas varmt. En supermysig bok!
    CAROLINE

    2013-09-24 | 20:45:09
    Bloggadress: http://bookclubben.wordpress.com

Kommentera inlägget här: