Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Fördelarna med en kollaps"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Fördelarna med en kollaps"
Originalets titel: "One Last Thing Before I Go"
Författare: Jonathan Tropper
Format: Danskt band
Antal sidor: 320
Förlag: Gilla böcker
Copyrightår: 2012
 
Baksidetext:
Silvers liv har kollapsat. Inte nog med att han är en lönnfet överårig rockstjärna med en exfru som ska gifta sig med den perfekte mannen, och en tonårsdotter som råkat bli gravid, nu har han dessutom fått en mindre stroke. Alla i Silvers omgivning förutsätter att han ska genomgå en operation som kan rädda honom, men Silver är inte säker på om hans liv ens är värt att rädda. Samtidigt som han förbereder sig på att kanske dö förändrar stroken Silvers hjärna och ur hans mun kommer allt som han aldrig tänkt säga högt.
 
 
Omdöme: 
Det här är Troppers fjärde roman som givits ut på svenska, och den första boken av Tropper som jag läser. Direkt slår det mig hur pricksäkra och klarsynta Troppers iakttagelser är. Jag faller dessutom pladask för de dråpliga och dräpande replikerna och den tragikomiska berättelsen som är skriven med något som påminner om Dennis Lehanes sällsynta rättframhet. Sedan tycker jag att Tropper har lyckats få till en perfekt kombination av humor och allvar, vilket lockar till leenden och skratt likaväl som det får tårarna att bränna bakom ögonlocken.
Det som drar ner betyget något är att det någonstans efter halva boken blir en aning segt och det känns som att berättelsen går på tomgång ett tag. Det finns även ett par karaktärer som inte framställs helt konsekvent, vilket stör mig. Men på det stora hela är det här en varm och humoristisk bok av en författare vars övriga böcker jag nu ser mycket fram emot att läsa!
 
Mitt betyg: 4/5 
 
Stort tack till gilla böcker för recensionsexemplaret!
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Carro säger:

    Jag har fortfarande inte läst något av Tropper.. Började på en av hans böcker en gång men slutade bara, mitt i alltihop och återupptog den inte sedan. Inte för att den var dålig utan för att.. Ja det minns jag inte ens nu. Han är värd en chans till :)

    Svar: Ja det tycker jag absolut! Jag blev riktigt förtjust, faktiskt :)
    CAROLINE

    2013-10-04 | 10:30:02
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Britt-Marie "Bim" Kullin säger:

    Så här tyckte jag:

    http://bimsblogg.wordpress.com/2013/10/04/fordelarna-med-en-kollaps-one-last-thing-before-i-go-av-jonathan-tropper/

    "Konsten att tala med en änkling" tyckte jag vara ännu bättre!

    :-)

    Svar: Det var en bra bok, helt enkelt! :D
    CAROLINE

    2013-10-04 | 18:31:27
    Bloggadress: http://bimsblogg.wordpress.com
  • Nilmas Bokhylla säger:

    Åh, måste läsa Troppers böcker snart alltså! Såå nyfiken!

    SV: Haha, du är inte ensam. Hade lite svårt att plocka upp den eftersom den ser ut som den gör men ja..

    Svar: Ja men gör det, jag blev positivt överraskad!
    CAROLINE

    2013-10-05 | 12:19:19
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: