Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Levande och döda i Winsford"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Levande och döda i Winsford"
Författare: Håkan Nesser
Format: Inbunden
Antal sidor: 423
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Copyrightår: 2013
 
Baksidetext:
En kväll i november anländer en kvinna till byn Winsford på Exmoor i sydvästra England. Med sin hund bosätter hon sig i ett ensligt beläget hus uppe på heden. Hon använder inte sitt riktiga nman och hennes avsikter med vistelsen är oklara. Hon vandrar bland törnen, dimmor och vildhästar. Hon har bestämt sig för att överleva sin hund.
Hon har ett förflutet och en historia. Vad har hänt med hennes man? Vem var han egentligen? Och är det någon som letar efter henne?
 
 
Omdöme:
Det första jag fastnar för med den här boken är berättartekniken. Nesser framför sin historia på ett mycket skickligt vis och levererar en pusselbit i taget. Jag älskar hur han lyckas bygga upp både stämningen och spänningen! För spännande är det verkligen, och hela boken genomsyras dessutom av en härlig äkthet. Jag kan dock tycka att det emellanåt, framförallt när det kommer till Martins material från Samos, känns lite långrandigt, på gränsen till segt. Men på det stora hela väger det fantastiska språket, mystiken, äktheten, de intressanta karaktärerna och den spännande storyn över.
Detta är den första Håkan Nesserbok jag läser. Men absolut inte den sista!
 
Mitt betyg: 4/5
 
/Caroline
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: