Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Top Ten Tuesday: 14 maj

Kategori: Top ten tuesday

 
Om man tittar in hos The Broke and the Bookish kan man vara med och delta i veckans Top Ten Tuesday. Denna gång skall vi lista tio böcker som handlar om "ledsamheter", som till exempel missbruk, självmord, sorg etc.
 
1. "Gömda" av Liza Marklund. En bok om kvinnomisshandel som fick mig att känna mig väldigt illa till mods.
2. "Vit oleander" av Janet Fitch. När mamman hamnar i fängelse för att ha begått ett mord, flyttas tolvåriga Astrid runt mellan fosterhemmen, det ena värre än det andra...
3. "Odjuret" av Roslund & Hellström. Här är temat sexuella övergrepp mot barn, och jag blev runt ut sagt illamående när jag läste boken.
4. "Box 21" av Roslund & Hellström. Två kvinnor som tvingas till prostitution. Detaljerade beskrivningar om mäns handel med kvinnor. Urk!
5. "Torka aldrig tårar utan handskar. 1, Kärleken" av Jonas Gardell. En historia om unga män som dör i "bögpesten". Lämnar ingen oberörd.
6. "En komikers uppväxt" av Jonas Gardell. Om en sorglig barndom kantad av mobbing.
7. "PS: I love you" av Cecelia Ahern. Den här boken är visserligen varm och kan kanske tillochmed betraktas som feel-good, men den behandlar ändå hur det är att bli lämnad ensam kvar på jorden när den man älskar försvinner ifrån en alldeles för tidigt.
8. "Bara ett barn" av Malin Persson Giolito. Om föräldrar som missbrukar både droger och alkohol och som misshandlar sitt barn.
9. "A-6171: Ett judiskt levnadsöde" av Ferenc Göndör. Titeln talar väl för sig själv? Här har vi en riktigt ledsam historia om förintelsen...
10. "Nattens hjärta" av Judith Lennox. Om unga män som offras i andra världskrigets skyttegravar - och om deras fruar som väntar där hemma, alldeles utom sig av oro.
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Carro säger:

    Gömda har jag oläst här i hyllan, borde kanske flytta upp den i läskön då ;)
    Bara ett barn och vit oleander har jag läst men de lyckades inte tränga sig djupare på mig, man kanske blir lite härdad när man har läst om för mycket "ondska" också.. tyvärr.

    2013-05-14 | 09:56:32
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här: