Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"En drink före kriget"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "En drink före kriget"
Originalets titel: "A drink before the war"
Författare: Dennis Lehane
Antal sidor: 357
Förlag: Albert Bonniers förlag
Copyrightår: 1994
Serie: Kenzie och Gennaro #1
 
Baksidetext:
En högt uppsatt politiker erbjuder privatdetektiverna Patrick Kenzie och Angie Gennaro stora pengar för ett litet jobb - att hitta den städerska som påstås ha stulit viktiga och konfidentiella dokument från stadshuset. Men vad som verkar vara ett enkelt uppdrag blir snabbt mer komplicerat när de hittar kvinnan och det står klart att hennes hemlighet är av ett helt annat slag än vad som påståtts. Det hon berättar leder vidare till vad som kan bli det blodigaste gängkrig Boston någonsin skådat. Innan Patrick Kenzie och Angie Gennaro vet ordet av är de djupt indragna i händelseförloppet och båda de rivaliserande gängen vill se dem döda.
På hemmaplan strävar Patrick fortfarande efter att glömma minnena av sin misshandlande far, medan Angie varje kväll går hem till en make som har en tendens att ge henne blå ögon och blodiga läppar. Båda måste de kämpa för att bli fria från sina personliga demoner samtidigt som de desperat försöker undkomma den dödsdom som hotar dem.
 
 
Mitt omdöme:
Det här är den första boken jag läser av Dennis Lehane, och jag vill gärna läsa nästa bok i serien också - och det är ju ett bra betyg! Det som dock drar ner betyget är att det ibland, faktiskt, blev lite segt. Och däremellan gick det så fort att jag fick anstränga mig för att hänga med i svängarna och för att hålla isär alla karaktärer.
Annars gillar jag Lehanes sätt att skriva - rakt på sak, utan krusiduller och med rappa repliker. Den ironi och sarkasm han kryddat historien med fick mig dessutom att skratta högt flera gånger. Jodå, Lehane får nog komma med på min lista över läsvärda författare.
 
Betyg: 3/5
 
Till helgen skall denna bok avhandlas med bokcirkelgänget, och det ska förstås bli intressant att höra hur de andra uppfattat Lehanes "En drink före kriget".
 
/Caroline
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: