Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Vinteräpplen"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Vinteräpplen"
Författare: Josefine Sundström
Antal sidor: 363
Förlag: Bokförlaget Forum
Copyrightår: 2010
 
Baksidetext:
I generationer har kvinnorna i Tovas släkt plågats av odugliga och ibland misshandlande män. Vid 1900-talets mitt tillhör fattigdom, våld och sprit vardagen på den lilla ön utanför Kaskö i Österbotten.
Tovas mamma Mari var inget önskat barn, ansågs enfaldig och fick från unga år arbeta hårt i hushållet. När hon i tonåren födde Tova blev hon för all framtid fast i det kärlekslösa och påvra hemmet, där modern Susanna, en förhärdad torparkvinna, styrde med järnhand.
Hos Tova finns kraften att bryta upp. En gång var hon nygift, lycklig och förälskad. Men snart visar mannen en ny sida. Han börjar dricka och han misshandlar henne allt grövre. Till slut förstår hon att hon måste fly för att behålla livet.
Med de två döttrarna beger hon sig iväg. Mot Sverige. Mot framtiden.
 
 
Mitt omdöme:
Det är förmodligen så att den här boken kommer att komma högt upp, kanske tillochmed högst, på listan över de bästa böckerna jag läst i år. Och jag tror inte att jag överdriver när jag säger att "Vinteräpplen" dessutom nästlar sig in på listan över de bästa böcker jag läst. Någonsin.
Jag älskar Sundströms sätt att skriva och jag älskar storyn, karaktärerna och dialogerna. Alltihop känns helt igenom äkta, och det var länge sedan jag blev så berörd - och rörd - av en bok. Tårarna hopade sig i ögonvrårna och vid något tillfälle fick jag även kalla kårar.
Jag kommer att rekommendera den här boken till varenda kotte jag känner. Alla borde läsa den. Nu!
 
Mitt betyg: 5/5
 
/Caroline
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: