Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Livet efter dig"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Livet efter dig"
Originalets titel: "Me Before You"
Författare: Jojo Moyes
Format: Inbunden
Antal sidor: 398
Förlag: Printz Publishing
Copyrightår: 2012
 
Baksidetext:
Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott hela sitt liv.
Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik affärsman med toppjobb i London och en ändlös räcka blonda flickvänner. Ända tills en motorcykelolycka tog ifrån honom allt.
När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam. Hon har ingen aning om hur hon ska hantera den dystre, oförskämde man som hon anställts för att ta hand om. Och Will har bestämt sig - hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.
Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.
 
 
Mitt omdöme:
Woho, vilken fantastiskt välskriven och toppenbra historia! Jag älskar den från första sidan, och när boken är utläst älskar jag den om möjligt ännu mer!
Hur kommer det sig att man inte hört mer om Jojo Moyes? Det är först nu på sistone som jag ens har hört talas om henne och den här boken. Och tack gode gud att jag läste den! Det här är den bästa, eller möjligtvis den näst bästa, bok jag läst hittills i år... nej, på flera år.
Moyes språk flyter perfekt. Och trots att handlingen emellanåt är sorglig och ledsam, blir det aldrig för tungt eller kvävande. Jag skulle vilja säga att Jojo Moyes är riktigt skicklig på att förmedla sin historia, för att inte tala om hur skickligt hon utformat sina karaktärer. De är verkligen sällsynt äkta, och när jag hunnit bara en liten bit in i boken är jag redan bästa vän med flera av dem.
Själva handlingen är riktigt gripande, och ju närmare slutet jag kommer, desto större växer sig klumpen i halsen, och desto fler tårar trillar ner för kinderna. Varför, varför, var den här boken tvungen att ta slut??
Nu kommer jag dammsuga biblioteket och bokhandlarna i jakten på fler böcker skrivna av Moyes efter att läst hennes underbara "Livet efter dig", som jag inte kan annat än tokhylla!
 
Mitt betyg: 5/5
 
/Caroline
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: