Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"[geim]"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "[geim]"
Författare: Anders De La Motte
Format: Inbunden
Antal sidor: 336
Förlag: Alfabeta
Copyrightår: 2010
Serie: HP Pettersson #1
 
Baksidetext:
HP Pettersson är en småhustlare som skiter i det mesta och gör det som faller honom in. En dag kommer han över en mobiltelefon som märkligt nog verkar veta det mesta om honom. Via den blir han inbjuden till en fascinerande ny upplevelse, ett Alternate Reality Game som utspelar sig mitt i den intet ont anande Svennevärlden. Efter att ha klarat inträdesprovet erbjuds han en rad olika spännande uppdrag som alla filmas för att senare visas upp på en rankinglista och bedömas av ett slutet nätcommunity. I takt med att dramatiken, belöningarna och inte minst creden från fansen växer tar HP allt större risker och snart är han beredd att göra nästan vad som helst för att få fortsätta spela.
Polisinspektör Rebecca Normén är HP:s totala motsats. Hon har minutiös kontroll över sitt liv och hennes karriärkurva på Säpos livvaktsrotel pekar spikrakt uppåt. Allt vore perfekt om inte var för de där lapparna någon lämnar i hennes klädskåp. Vem som än skriver dem vet obehagligt mycket om hennes förflutna. Om sådant ingen borde veta. Men varför? Är det någon som leker med henne?
Efterhand som Spelet tränger sig allt djupare in i deras liv närmar sig HP:s och Rebeccas världar oundvikligen varandra. Men om verkligheten bara är ett spel, vad är då egentligen på riktigt? Och är du verkligen säker på att du vill spela?
 
 
Mitt omdöme:
Alltså, vad var det som hände? Här har jag läst det ena positiva omdömet efter det andra (hyllningarna visste ingen hejd) och till slut kunde jag inte bärga mig, utan var tvungen att läsa denna spänningsroman. Och ack så besviken jag blev! Visst låter boken oerhört spännande av baksidetexten att döma, och visst kan jag tycka att handlingen emellanåt var både actionfylld och småspännande, men det hjälper inte. Inte på långa vägar. Språket upplever jag som oerhört jobbigt och rent ut sagt dåligt, handlingen berör mig inte och karaktärerna är så platta och klyschiga att jag tröttnat på dem redan efter de inledande kapitlen. Dessutom stör jag mig på de korta styckena. Ofta rör det som om bara några rader eller en halv sida innan det är dags att byta berättare, vilket får storyn att kännas hoppig och ryckig. Den här boken må ha fått lysande kritik men jag orkade bara med nöd och näppe ta mig igenom den. Den var helt enkelt inget för mig, och jag kommer inte  läsa de två uppföljande delarna "[buzz]" och "[bubble]".
 
Mitt betyg: 1/5
 
/Carro
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: