Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Torka aldrig tårar utan handskar"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken" 
Författare:
Jonas Gardell
Antal sidor: 292
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2012
Serie: Torka aldrig tårar utan handskar #1
 
Baksidetext:
När Rasmus stiger av tåget på Centralstationen i september 1982 lämnar han det lilla Koppom bakom sig för att aldrig återvända. Ung och vacker kastar han sig ut i de homosexuellas Stockholm.
Benjamin är Jehovas vittne. Ivrigt går han från dörr till dörr för att predika om Gud. Ingenting kan rubba honom i hans tro. Till den dag han ringer på hos Paul, den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen Gud någonsin skapat.
Så på julafton, när det snöar över staden, träffas Rasmus och Benjamin, och inget blir som förr igen.
 
 
Mitt omdöme:
Det kanske är mig det är fel på. Kanske hade jag för höga förväntningar på den här boken efter att ha läst alla fina omdömen och recensioner. Eller så var det här bara inte min grej.
Visst skildrar Gardell ett oerhört viktigt ämne, och emellanåt blev jag riktigt berörd. Men när boken var utläst satt jag ändå där och tänkte: "Var det här allt?". Vid flera tillfällen under läsningen kom jag på mig själv med att undra när det egentligen skulle hända något, när boken skulle bli så där bra som jag förväntat mig. Men det blev den aldrig...
Bortsett från att det hoppas mellan nu och då och olika personer i alltför stor utsträckning, får jag nog säga att detta var en lättläst bok som ändå får ett "godkänt" som betyg. Dock är jag i nuläget mycket tveksam till att läsa de kommande två delarna i denna serie.
 
Nästa vecka ska vi diskutera den här boken i vår nystartade bokcirkel. Det ska bli jätteintressant att se vad de andra har för uppfattning om denna hyllade bok.
 
Betyg: 2/5

Kommentarer

  • Nilmas Bokhylla säger:

    Oj, det är nog första dåliga betyget jag ser på den här boken men det känns skönt. Jag gillar inte direkt Gardell men eftersom alla gillat boken tänkte jag ge den ett försök i alla fall men nu blev jag mer skeptisk ;)

    2013-01-06 | 11:41:28
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: