Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"En kvinnas hjärta"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "En kvinnas hjärta" 
Författare: 
Agneta Sjödin
Antal sidor: 254
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: 2012
 
Baksidetext:
David har lämnat henne, och Marias dröm om den stora kärleken är krossad. Än en gång är hon ensam och olycklig. Varför blir det så här? frågar hon sig. Varför älskar jag män som inte tror på kärleken och som aldrig vågar blotta sitt innersta?
Maria tvingas söka svaren djupt inom sig. Hon möter sin kloke vägledare, som tidigare hjälpt henne vidare i livet. Han menar att Maria har glömt det hon lärde sig under pilgrimsresan till Santiago de la Compostela och att det är dags för en ny utmaning.
Och plötsligt befinner sig Maria i New York. I tre månader ska hon bo där för att växa som människa. Det blir en omtumlande tid och Maria förändras. Men räcker det? Hemma i Stockholm har David ändrat sig. Han vill ha henne tillbaka.
 
 
Mitt omdöme:
Till en början kändes det här som en seg historia utan någon särskild handling och med ett språk som inte direkt imponerar. Men snart insåg jag att det trots allt finns ett bra driv i den här boken, och att det enkla språket gör historien väldigt lättläst, utan att den känns banal.
Sjödin har ett solklart budskap med sin berättelse, vilket man som läsare absolut inte kan undgå. Snarare är det så att Sjödin bankar in det i läsarens huvud, och jag kanske hade önskat att det gjorts på ett mer subtilt sätt. 
Sammanfattningsvis gillar jag Sjödins enkla och rättframma sätt att leverera sin berättelse. Jag kanske tillochmed borde läsa "En kvinnas resa", som jag förstår är föregångaren till den här historien.
 
Mitt betyg: 3/5
 
Den här boken är vinst från julkalendern hos Nilmas bokhylla. Jag tackar Malin så mycket för boken! :)
/Caroline
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: