Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Änglavakter"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Änglavakter" 
Författare:
Kristina Ohlsson
Antal sidor: 482
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2012
Serie: Fredrika Bergman #3
 
Baksidetext:
En ung kvinna hittas styckad och begravd i ett skogsparti i Midsommarkransen utanför Stockholm. Hon identifieras som Rebecca Trolle, en student som varit försvunnen i två år.
Medan Alex Recht och hans utredare försöker förstå varför Rebecca gick ett så våldsamt öde till mötes, görs fler fynd på brottsplatsen. Den rymmer hemligheter som visar sig vara flera decennier gamla.
På ett ålderdomshem sitter en stum barnboksförfattarinna. Om och om igen dyker hennes namn upp i polisutredningen, men hon sluter sig i sin tystnad.
Spåren leder till den mörkaste av sanningar. Och Fredrika Bergman ställs inför ett svårt dilemma när hennes älskade Spencer blir en del av pusslet. Med en stark undergångston närmar sig utredningsgruppen fallets upplösning och till sist kvarstår bara en fråga att besvara: Vems tur är det att läggas i graven då mördaren återigen beger sig till Midsommarkransen?
 
 
Mitt omdöme:
Utan tvekan är det här Kristina Ohlssons bästa bok hittills. Den är så välskriven och spännande att jag älskade den redan från de allra första sidorna. Under läsningens gång saknar jag inget - jag bara låter mig uppslukas av det spännande fallet, och lika mycket av de olika polisernas och utredarnas öden. Det här fallet får personliga konsekvenser för dem alla - på ett eller annat vis. Utredningen växer sig allt större, och som läsare får man anstränga sig för att hänga med i svängarna och för kunna hålla isär alla namn och händelser. Men mot slutet av boken blir det aningen för invecklat och för rörigt. Upplösningen känns helt enkelt för diffus, och fem minuter efter att jag läst ut boken kan jag knappt redogöra för mördarens motiv, och därför dras det annars så höga betyget ner något.
 
Betyg: 4/5
 

Kommentarer

  • Nilmas Bokhylla säger:

    Åå längtar efter nästa bok i serien! :D

    Svar: Jag också! :) Jag har fortfarande "Paradisoffer" kvar att läsa, men jag får väl dra ut på det lite grann så att inte abstinensen inför nästa bok hinner bli för stor ;)
    CAROLINE

    2013-01-18 | 09:57:19
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: