Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Femtio nyanser av frihet"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Femtio nyanser av frihet" 
Originalets titel: "Fifty shades freed"
Författare: E L James
Antal sidor: 604
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2013
Serie: Femtio nyanser #3
 
OBS! SPOILERVARNING FÖR DEN SOM INTE LÄST DE TVÅ TIDIGARE DELARNA I SERIEN!
 
Baksidetext:
När den unga litteraturstudenten Anastasia Steele träffade Christian Grey föll hon handlöst och de inledde ett passionerat förhållande. Ana blev både chockad och skrämd av hans sexuella preferenser. Hon krävde mer av Christian. Fast besluten att få behålla henne går han med på det.
Nu har de allt: passion, närhet, rikedom och en värld full av möjligheter. Ana vet att det inte kommer bli lätt att älska och leva med Christian. Hon måste på något sätt dela hans livsstil utan förlora sig själv. Samtidigt måste Christian kämpa med sitt kontrollbehov och ta itu med sitt förflutna.
Just när det verkar som om de tillsammans lyckats överbrygga alla hinder tycks ödet utsätta Ana för det hon fruktat allra mest...
 
 
Mitt omdöme:
Jag kan ju börja med att säga att jag tillhör den skara människor som fullkomligen älskade både första och andra delen i den här trilogin. Utan tvekan fick denna boks båda föregångare toppbetyg, det vill säga 5/5. Nu när jag äntligen fick kasta mig över tredje och sista delen blev jag inte besviken. Visst - det är inte längre lika mycket av "nyhetens behag", och inte direkt lika omvälvande som åtminstone den första delen i serien var. Och visst kan jag tycka att den här boken hade kunnat kortas ner med säkert tvåhundra sidor. MEN jag tycker att det här är en sagolikt vacker kärlekshistoria som faktiskt saknar motstycke. 
Rent språkligt är det, som vi redan konstaterat, inget mästerverk. Men det är få böcker som fänglsat mig på det här viset förr. Jag har inte kunnat lägga ifrån mig boken mer än korta stunder åt gången, och jag har ständigt funderat på vad jag ska prioritera bort för att få tid att läsa istället. Det tycker jag säger det mesta!
 
Mitt betyg: 4/5
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Tessans Bokblogg säger:

    Håller med dig. Tredje boken var inte lika bra som de förra :(

    Svar: Den tredje boken gjorde mig inte lika "uppslukad av läsningen" som de två första, men jag gillade den ändå.
    CAROLINE

    2013-02-12 | 16:46:06
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: