Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

Bokbloggsjerka 22-25 februari

Kategori: Bokbloggsjerka

 
Nu när helgen närmar sig är det dags för en ny bokbloggsjerka hos Annika. Frågan lyder: Brukar du drabbas av lässvackor ibland och hur gör du i så fall för att ta dig ur dem?
 
Visst händer det då och då att man kommer in i en så kallad lässvacka. Det brukar, för min del, oftast bero på:
1) att jag inte har tid att läsa. Man har ju tyvärr inte obegränsat med tid för läsningen, och ibland får läsningen helt enkelt komma i sista hand.
2) att boken jag läser för tillfället inte lockar mig att läsa vidare. Det är väl helt enkelt så att man ibland är sugen på en viss sorts litteratur, och är man då sugen på en spännande, nervkittlande deckare så blir man inte så överväldigad av en romantisk chick-lit... eller tvärtom. Sedan kan det ju absolut vara så att man inte alls tycker särskilt mycket om boken man läser för tillfället, och för mig brukar det då låsa sig totalt.
 
Jag brukar faktiskt inte göra så mycket åt mina lässvackor. Jag vet att jag kommer igång igen efter ett tag - det kan ta dagar eller veckor - men förr eller senare hittar läslusten alltid tillbaka. 
Mitt tips är i alla fall att inte tvinga sig igenom böcker för att de står på någon läslista eller för att de ingår i någon utmaning man lovat sig själv att fullfölja. Nej, jag tror att man finner störst glädje i läsningen om man bara läser böcker man verkligen vill  läsa - för sin egen skull!
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Lusten på en bok är verkligen nödvändig, det måste man ju unna sig när det kommer till skönlitteratur. Sedan har man ju mängder av andra måsten att läsa t ex i jobbet. Det räcker så.

    Svar: Jo, det är klart att många måste läsa viss litteratur, t.ex. i jobbet, vare sig man vill det eller ej. Men när det kommer till nöjesläsning tror jag att "måsten" bara dödar läslusten.
    CAROLINE

    2013-02-22 | 09:33:22
    Bloggadress: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/
  • Sara Pepparkaka säger:

    Jag tror också på lustläsning och inte på måsteläsning.

    Svar: Läsningen blir hundra gånger roligare om man får läsa för nöjes skull, och inte för att man måste :D
    CAROLINE

    2013-02-22 | 09:39:38
    Bloggadress: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/
  • Lottens Bokblogg säger:

    Tiden tycker jag också är ett problem. För mig kan listorna/utmaningarna/måsten ändå vara bra, för då slipper jag liksom välja;-)

    Svar: Jo, det är klart. Det finns nog en hel del positivt med listor och utmaningar också, förstås :)
    CAROLINE

    2013-02-22 | 09:42:53
    Bloggadress: http://lottensbokblogg.wordpress.com
  • Anonym säger:

    Jag har inte heller så mycket panik över mina lässvackor. Visst är de sega, men läslusten kommer alltid tillbaka.

    Svar: Man får låta tiden ha sin gång, helt enkelt :)
    CAROLINE

    2013-02-22 | 12:32:23
  • Vargnatts bokhylla säger:

    Jag håller med, det är ingen idé att försöka tvinga sig igenom böcker när läslusten försvinner.

    Svar: Nej, man gör nog klokast i att låta läslusten komma tillbaka av sig själv.
    CAROLINE

    2013-02-22 | 16:27:18
    Bloggadress: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se
  • Monika säger:

    Jag har inget som jag kallar för måste-läsning, jag har bara vill-läsning. Även om boken är trist så vill jag läsa den :)

    Svar: Hihi :)
    CAROLINE

    2013-02-22 | 16:31:05
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.se/
  • Lena säger:

    Man måste ju verkligen läsa böcker för att man verkligen vill, annars känns det nog lätt som ett tvång. Och visst brukar ofta lässvackor gå över av sig själva förr eller senare.

    Svar: Precis så resonerar jag också.
    CAROLINE

    2013-02-22 | 19:39:55
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: