Bland Böcker

Här handlar allt om böcker, bokrecensioner och andra bokrelaterade ämnen!

"Tro dina ögon"

Kategori: Bokrecensioner

Titel: "Tro dina ögon"
Originalets titel: "Trust your eyes"
Författare: Linwood Barclay
Format: Inbunden
Antal sidor: 407
Förlag: Kabusa böcker
Copyrightår: 2012
 
Baksidetext:
En man rör sig längs en gata på östra Manhattan i New York och glider med blicken över butiksfönster och fasader när han plötsligt får syn på något i ett fönster. Ett kvinnoansikte förvridet av skräck. Thomas är övertygad om att han bevittnar ett mord. Ett mord som sker just när kamerabilen från webbsidan Whirl360 passerar och fotograferar gatan.
 
Men ingenting är så enkelt som det verkar. De flesta skulle säga att det finns pålitligare vittnen än Thomas Kilbride och det kan bli svårt att övertyga polisen om att inleda en utredning. Vem tror på en man som aldrig lämnar sitt rum och sin dator, och som säger att han arbetar för CIA med att memorera städer över hela världen.
 
Men Thomas tror sina ögon och lyckas övertala sin bror Ray att åka till New York och besöka huset. Det skulle han inte ha gjort.
 
 
Omdöme:
Tänka sig att så här, alldeles i slutet av året, dyker denna bok upp i min brevlåda som en tävlingsvinst. Och så visar den sig vara en fantastiskt bra bok! Ärligt talat hade jag aldrig hört talas om vare sig boken eller författaren tidigare, och jag hade säkerligen inte läst den om det inte vore för att jag vann den. Men åh så glad jag är att jag fick chansen att läsa denna underbara bok! Underbar är den för att den inte liknar någon annan thriller jag läst, och för att den fängslar mig direkt från första sidan och sedan håller mig i ett järngrepp till det allra, allra sista ordet.
Men det är varken spänningen eller den häftiga intrigen som får mig helsåld. Nej, det är de ytterst väl bearbetade och trovärdiga karaktärerna och dialogerna som gör att jag totalt smälter för Barclay som författare. Ray är en väldigt sympatisk karaktär och hans bror Thomas är så intressant och så äkta att jag faktiskt börjar fundera över om jag någonsin tidigare blivit så förtjust i två karaktärer. Och framförallt älskar  jag dialogerna dem emellan. Ja, ni hör ju vartåt det här barkar. Det barkar mot en fullpoängare och en utmärkelse som en av de allra bästa böckerna jag läst i år.
 
Betyg: 5/5
 
/Caroline
 

Kommentarer

  • Britt-Marie "Bim" Kullin säger:

    Åh! Vad roligt! :-) Att du gillade den så mycket! Och vad härligt för dig då, att det finns fyra böcker till av honom att läsa, som är lika bra! ;-)

    Svar: Ja det är verkligen toppen :)
    CAROLINE

    2013-12-30 | 09:43:54
    Bloggadress: http://bimsblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här: